In de mozaiek plaats Madaba, 35 km onder AMMAN - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu In de mozaiek plaats Madaba, 35 km onder AMMAN - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu

In de mozaiek plaats Madaba, 35 km onder AMMAN

Door: OLAF

Blijf op de hoogte en volg Olaf

31 Juli 2013 | Myanmar, Rangoon

Had niet gedacht dat ik 7 nachten zou blijven in Aqaba, want de drukkende hitte van 42 graden viel me zwaar de eerste dagen. En ook in deze zuidkust havenplaats, net als in alle andere Jordaanse plaatsen of woestijngebieden, sterft het van het afval op allerlei plekken. Het is me opgevallen dat de Jordaniers totaal niet milieubewust zijn. Ze smijten plastic flessen uit autoramen of gooien andere troep op straat of het strand, het interesseert hun niets dat het er daardoor smerig uitziet. Zelfs in Petra vond ik op de schitterendste plekken allerlei afval, gesmeten in de heilige graven of op de prachtige ruines.Heb in Aqaba op het public strand op een avond 2 jonge Jordaniers ontmoet die ik inviteerde voor een hamman bezoek, waar ik stevig gemasseerd werd, eerst met olie, daarna met zeep. Zelfs zo stevig dat mijn huid helemaal rood vonkend geirriteerd raakte. Doordat ik ze mee nam moest ik natuurlijk wel weer een flinke commissie betalen over het entreegeld van 25 jd, wat samen met de massage van 1 uur 60 jd koste = ongeveer 65 euri. Maar zij genoten, dansten en zongen in de hamman en deden grappige stemmetjes na en daar moest ik vreselijk om lachen. Het deed me met weemoed denken aan de scenes die Klaas en ik vaak speelden. Daarna heb ik ze meegenomen naar de pizza hut en dronken we bier in ali baba, -een van de weinige plekken waar ik bier kon drinken-. Ze zijn de enigen die ik alcohol heb zien drinken tijdens deze ramadan vakantie!
Heb de surrealistische wadi rum woestijn bezocht op een middag met een 4 wheel drive jeep. Toen we de zware zandwegen gingen volgen zette mijn driver de airco uit in de smeltdruk hitte van meer dan 45 graden! Op mijn vraag om die weer aan te zetten, terwijl ik een heftige zweetaanval kreeg, reageerden ze ontwijkend en treuzelend. Ik ken dat trucje wel van allerlei andere reizen, de airco gaat uit, want het kost te veel benzine. Dat kon ik dus echt niet hebben. En ja hoor, daar kwam hij weer: mijn beruchte blinde woede aanval. Ik ontplofte zo luidkeels dat het woestijnstof opstuifde, de kamelen weg vluchten de bergen trilden. Ik heb de driver geslagen op zijn elleboog, de bedoeien driver op zijn schouder en de engels sprekende gids -die overigens nauwelijks engels bleek te spreken - op zijn hoofd. Ook geschreeuwd: You piece of shit! Waar ik mijn teksten vandaan haalde weet ik niet, maar ze schoten wel meteen in de snelle actie stand en de airco was binnen een mum van tijd weer aan. Vond het wel genant dat ik me niet kon beheersen, maar heb toen uitgelegd dat ik een zware operatie heb ondergaan, liet ze mijn 60 cm lange litteken zien en toen was ik een brother, my brother, no problem en konden ze er hartelijk om lachen. Die lach werd trouwens nog verdriedubbeld toen ik ze bij het afscheid een zeer vette fooi gaf. Heb die middag veel geklommen over bergen met prachtige uitzichten over allerlei bruine zandkleuren en rotsen. Het zonlicht veranderd daar voortdurend en dat geeft een magisch effect.
Had mijn sandalen niet aangetrokken, omdat ik er pijnlijke blaren van kreeg en liep rond op mijn afslank slippers. Wonderbaarlijk dat ik telkens weer de toppen wist te bereiken. In Petra viel mijn fototoestel in het zand en daardoor functioneerde de lens niet meer. Gelukkig gebeurde dit aan het begin van de avond en had ik al veel geweldige foto s geschoten.Een nieuwe lens bleek te duur en dus heb ik een nieuwe canon -betere en compactere- aangeschaft en heb inmiddels 230 foto s gemaakt. Wilde na 3 dagen uitchecken bij het days inn in Aqaba en naar een ander hotel vertrekken. Er was steeds wel wat aan de hand: de airco deed het niet, moest 3 keer naar een andere kamer, tv deed het niet -wilde zo graag af en toe CNN/BBC kijken- de bestellingen bij de ober werden nooit gebracht of ik kreeg iets anders. En het hotel werd onderhand verbouwd, al die verf en andere niet thuis te brengen geuren.
Maar toen smeekte de manager me zowat of ik wile blijven en gaf me 7 euri korting per nacht en een fruitsalade. Dat vond ik zo ontroerend dat ik weer 3 dagen heb bijgeboekt in een prachtige kamer met sea view.
Ben jl maandag met dezelfde driver en gids als van de wadi rum trip, naar de indrukwekkende burcht van El Karak gereden. En ook via mount Nebo waar Mozes uitkeek over het heilige land, maar helaas niet verder mocht, zijn we in Madaba aangekomen, waar ik in het prettige en goedkope hotel Mariam logeer. In deze plaats wonen ongeveer 200.000 mensen en het herbergt veel kerken met zeer oude mozaiek, o.a. de st George kerk is erg bijzonder. In de kerk van de apostelen ging de gids de mozaieken met een waterspuit bestuiven zodat ze mooi oplichten. En in het plaatselijke archeologische en folklore museumliep een dikke arabier met me mee en zei alle engelse info teksten op die bij de vitrines stonden, alsof ik niet kon lezen! En hoopte zo op een fooi.Er wonen hier veel orthodoxe christenen naast veel moslims en burqa babes. Veel vrouwen lopen s avonds in hun zwarte burka of nahib driftig te winkelen. Ik heb besloten niet meer naar de stinkie stankie stad Amman te gaan en blijf vannacht in relaxt Madaba logeren. Dat is dichter bij het vliegveld en heb ik geen file.
Morgenochtend vlieg ik uit, op naar mijn geliefde Amsterdam, familie en vrienden.
Schijnt in de lente veel groener te zijn met veel bloeiende planten en bloemen, dat mis ik wel. De maand Ramadan vind ik niet zo prettig om te reizen, mensen haasten zich steeds naar hun families toe. En winkels, musea etc zijn korter open en alcohol is moeilijk te krijgen. Het meest vervelendste vind ik die hijgerige sfeer van: aan die man wil ik veel dinars verdienen,zo vermoeiend.Het was een geweldige indrukwekkende reis, vol cultuurschatten en prachtige natuur. Verrukkelijk eten en legendarische gastvrijheid.Ik ben erg blij dat ik ben geweest, maar ik hoef hier niet nog een keer heen.

  • 31 Juli 2013 - 22:14

    Lily Tukker:

    Lieve schat,

    Kom maar weer gauw naar huis, hier is het tropisch warm, al meer dan een week,,,jouw dakterras mist jou, ga daar maar lekker op genieten en ook van jouw lekkere eigen bedje......welcome home en ik






    hoop je gauw life te zien, dikke kus LILY

  • 01 Augustus 2013 - 00:46

    Hansje:

    Bedankt voor je geweldige reisverslag iedere keer. Heb er van genoten! Hoop je gauw te zien
    liefs Hans

  • 01 Augustus 2013 - 11:01

    Loura Klinkhamer:

    Dank voor je dat je ons in gedachten mee liet reizen met deze bijzondere trip lieve Olaf.
    Welkom weer in Nederland. Ga hier ook maar lekker genieten van de Nederlandse zomer.
    En bundel je mooie reisverslag met al de foto's. Ben benieuwd.

    lieve groetjes Loura.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olaf

Mijn naam is Olaf, ik ben 51 jaar, levensgenieter, positief ingesteld en heb een groot ego en een nog groter hart. Ik verdien de kost als (trainings)acteur en ben ZZP'er. Ik hou enorm van reizen, heb inmiddels ongeveer 80 landen bezocht. Ik verzamel stripboeken, heb er inmiddels bijna 6000. Ik heb geen relatie en woon alleen, in een leuk appartement met verrukkelijk dakterras in de gezellige Pijp in Amsterdam. En ben dol op mijn vrijheid! In april 2010 is bij mij een uiterst zeldzame vorm van asbestkanker ontdekt, mesothelioom van het buikvlies. In Nederland zijn pas twee mensen hieraan geopereerd - zij kunnen het niet navertellen. Ik ben in juni 2010 geopereerd in Gent door het team van dr Wim Ceelen, omdat daar meer expertise is. Het was een zeer zware operatie, waarbij ongeveer 1000 tumoren, 80 cm darm, vetschort en mijn blinde darm zijn verwijderd. Ook kreeg ik een hipec, een warme chemo spoeling, om de kans te verkleinen dat de kanker terug komt. De operatie duurde 12 uren, oeffff....Daarna volgde een heftig herstel met veel indringende emoties: onzekerheid, verdriet, angsten, mentale en fysieke pijn. Na de operatie heb ik in 2010 nog 4 chemo kuren gekregen met cisplatin in het AVLZ in Amsterdam. Inmiddels heb ik alweer 4 controle scans achter de rug en daar is nog geen kanker op te zien. Dus richt ik me steeds meer op het leven, werken en plannen maken, ipv op de dood, afscheid en intense emoties. Mijn vrienden, familie en collegas waren/zijn een enorme steun en hebben me een weldadig gevoel gegeven van een warm omhullend dekbed.........ik had het gevoel dat ik er niet alleen voor stond! En ik ben weer volop aan het reizen geslagen........... In deze blog hou ik jullie op de hoogte van mijn avonturen.

Actief sinds 24 Mei 2010
Verslag gelezen: 857
Totaal aantal bezoekers 213579

Voorgaande reizen:

04 Januari 2019 - 08 Januari 2019

Januari 2019 in Dubai en Abu Dhabi.

04 Januari 2018 - 04 Februari 2018

Solo reis in prachtig Colombia. Januari 2018.

03 Januari 2017 - 10 Februari 2017

In schitterend koloniaal Granada te Nicaragua

03 Januari 2015 - 02 Februari 2015

Solo rond reis in Nicaragua!

03 Januari 2015 - 26 Januari 2015

Januari 2015 in Panama

26 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Weense kunst en cultuurdagen

02 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Ecuador in januari 2014

14 Juli 2013 - 01 Augustus 2013

mijn reis in Jordanië, juli 2013

02 Januari 2013 - 08 Februari 2013

Op avontuur door Thailand en Myanmar

07 Augustus 2012 - 07 Augustus 2012

Een zomer op pad in Italie en San Marino, 2012

19 Juli 2012 - 02 Augustus 2012

Avonturen van Olaf en de Merkwaardige Mesothelioom

01 Januari 2011 - 17 Februari 2011

de heerlijke avonturen van olaf in thailand

Landen bezocht: