Ramadan in Amman - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu Ramadan in Amman - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu

Ramadan in Amman

Door: olaf

Blijf op de hoogte en volg Olaf

18 Juli 2013 | Myanmar, Rangoon

Amman is de hoofdstad van Jordanie, een land 2 keer zo groot als Nederland en het bestaat voor 90 % uit woestijn.
Het behoort tot een van de 5 droogste landen ter wereld en daar bevind ik me nu. Het is overdag ongeveer 28 graden en s avonds koelt het flink af, dus de warmte is prima uit te houden. Helaas vind ik Amman een saaie, spuuglelijke stinkstad met veel afvalresten links en rechts verspreid, vermengd met indringende zure gore pisgeuren. Deze stad is opgebouwd uit grijs beton -de kleur die ik zo somber vind- en lichtbruin steen. Er wordt volop gebouwd zodat je op veel plekken in de stad veel grote gapende gaten vind. Gelukkig zijn de mensen over het algemeen heel vriendelijk en gastvrij en krijg ik vaak te horen: Welcome in Jordan. En cultuurhistorisch valt er wel wat te beleven: in het centrum is een oud indrukwekkend romeins amphitheater en Citadel Hill te bewonderen. Deze hill werd 18.000 jaar geleden al bewoond en veel later vestigden zich daar ook de Romeinen. En ik ben vanmiddag naar het automobielmuseum van de overleden koning Hussein geweest, waar een unieke verzameling aan o.a. rolls royces, lincolns, astons, fords en zelfs een amfibie voertuig tentoongesteld staan.
Het Jordan museum en nationaal galerie bleken gesloten ivm de Ramadan, waardoor veel winkels, musea en overheidsdiensten kortere openingstijden hanteren. In het hotel mag ik op het buitenterras van het restaurant pas na 22.00 uur bier drinken, maar aan het zwembad kan je wel de hele dag alcohol bestellen. Heb 2 keer heerlijk gezond in dat populaire restaurant gegeten en gisterenavond was ik in een trendy cafe/restaurant. s Avonds veranderd een groot gedeelte van Amman opeens in een sfeervol en kleurrijk verlichte stad, waar veel locals lurken aan de waterpijp in allerlei cafe s en restaurants, wat een heerlijke zoete geur verspreid. Veel vrouwen zitten samen aan aparte tafels en de mannen hebben hun mannengroepjes. Of er zit een familie aan een tafel, met veel jonge kids die tot in de nacht op blijven.
Jl. Zondagavond werd ik na een vlucht van slechts 4 uur en 20 minuten op het vliegveld meteen geconfisceerd door een jonge Jordanier die me naar het supersjieke Intercontinental hotel bracht met zijn toyota. Hij praat voortdurend vol passie over allerlei auto s. Gisterenmiddag heeft hij me naar diverse oudheidkundige plekken gereden, waar hij steeds ruzie kreeg met de plaatselijke wachtende gidsen, die niet wilden dat hij met me mee liep, want dan konden ze nl. niet aan me verdienen! Nou, dat bepalen we dus zelf wel. Vandaag heb ik 3 taxis genomen, zodat Fuad en ik ons eigen gang konden gaan. Maar dat is dus lastig, want de meeste chauffeurs spreken geen engels en ik spreek geen arabisch, dus het is moeilijk uit te leggen waar ik naar toe wil. Ik kan alleen salaam = hallo en batig = meloen en gopz= brood zeggen en dat kwam vandaag helemaal niet van pas. Chauffeur 1 deed meteen de meter uit toen ik instapte en toen ik vroeg of hij hem wile aanzetten, woof hij dat weg met een joviaal handgebaar. Verder bracht hij me naar het romeins theater, terwijl ik hem 6 keer had gevraagd om me naar het Jordan museum te brengen. Nota bene vroeg hij onderweg nog 2 keer de weg. Chauffeur 2 bleek opeens geen wisselgeld te hebben. Kortom: ik miste mijn engels sprekende driver,Fuad, die blij is met elke Jordaanse dinar die hij kan verdienen, want hij moet zijn auto nog afbetalen en heeft veel vaste lasten. En daarom brengt hij me morgenmiddag naar Jerash, in het noorden. Een schitterende archeologische plaats waar ik een hotel heb geboekt met een kamer op het dak, zodat ik panoramisch kan genieten. Heb vanavond een bezoek gebracht aan een turkish Hamman, waar ik ruw gescrubd werd door een overenergieke Jordanier en daarna gemasseerd door Mustafa en ik me een leden pop voelde. Een jonge lange turk beval me steeds wat de volgende fase was waar ik naar toe moest en ik kon alleen nog maar: yes, master! uitkramen! Vlak voor mijn vertrek kreeg ik thee en water aangeboden en zat nog even na te genieten in de ontvangstruimte, overdekt met een mooie koepel. Opeens kwam daar een motorrijder het huis binnen gereden, die vlak voor mijn tafeltje stopte, afstapte, zijn motor tegen een palmboom parkeerde en gezellig ging keuvelen met de receptionist, terwijl ik genoot van thee met uitlaatgassen. Ik heb zin om verder te reizen. Ik wilde hier vooral al zo lang naar toe om Petra, de rode en de dode zee en Aqaba te bezoeken en dat gaat snel gebeuren.

  • 18 Juli 2013 - 15:57

    Hansje:

    Hoi Olaf, leuk weer eens iets te lezen in je reisverslag. Ik had je telefoontje pas gehoord toen je al weg was met het vliegtuig. Je mag het boek van Ans Wortel daar laten of weggeven, maakt niet uit, scheelt weer gesjouw. Vond je het wat? Ik heb het lang geleden gelezen toen ik pas met mijn glas was begonnen, zij werkte toen ook met glas dus vond ik het wel leuk om iets van haar te lezen. Nu is het wel erg gedateerd en met een wat vreemde schrijfstijl.
    Geniet verder van je reis en vooral van de zee, heerlijk, liefs, en dikke kus, Hans

  • 18 Juli 2013 - 16:50

    Barbara Feldbrugge:

    lieve Olaf,ik hoop dat het mooiste gedeelte van je vakantie nog voor je zal liggen.
    Hou vast aan je gids!veel liefs,Bar

  • 18 Juli 2013 - 21:22

    Tommy (Wessels):

    Qua temperatuur kan ik helemaal met je meevoelen want die is hier nu ook zo hoog, en blijft de volgende week ook nog zo, zag ik net...... maar Amman....... stinkende grijze stad en al dat zand..........
    dan toch maar liever hier in onze paradijselijke tuin waar we vanmiddag heerlijk met hele aardige vrienden de lunch hebben genoten..... Hoop dat het in het Noorden aangenamer is en Petra is
    natuurlijk heel mooi, liefs Tommy

  • 20 Juli 2013 - 10:25

    Edith:

    Hoi Olaf,
    Hoorde tot nu toe alleen mar hele positieve verhalen over Jordanië. Dit klinkt wat genuanceerder. Geniet van de rest van je reis. Liefs.
    Edith

  • 20 Juli 2013 - 12:53

    BB:

    Niet de makkelijkste tijd om te reizen, maar gelukkig toch genoeg plekken om te eten. En niet ziek geworden? Wanneer ga je naar Petra en de dode zee? Ben benieuwd naar je volgende avonturen. Ik heb nu trouwens What's app, mits ik thuis ben (wifi), maar hoe stuur ik je nou een bericht? Zoenn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olaf

Mijn naam is Olaf, ik ben 51 jaar, levensgenieter, positief ingesteld en heb een groot ego en een nog groter hart. Ik verdien de kost als (trainings)acteur en ben ZZP'er. Ik hou enorm van reizen, heb inmiddels ongeveer 80 landen bezocht. Ik verzamel stripboeken, heb er inmiddels bijna 6000. Ik heb geen relatie en woon alleen, in een leuk appartement met verrukkelijk dakterras in de gezellige Pijp in Amsterdam. En ben dol op mijn vrijheid! In april 2010 is bij mij een uiterst zeldzame vorm van asbestkanker ontdekt, mesothelioom van het buikvlies. In Nederland zijn pas twee mensen hieraan geopereerd - zij kunnen het niet navertellen. Ik ben in juni 2010 geopereerd in Gent door het team van dr Wim Ceelen, omdat daar meer expertise is. Het was een zeer zware operatie, waarbij ongeveer 1000 tumoren, 80 cm darm, vetschort en mijn blinde darm zijn verwijderd. Ook kreeg ik een hipec, een warme chemo spoeling, om de kans te verkleinen dat de kanker terug komt. De operatie duurde 12 uren, oeffff....Daarna volgde een heftig herstel met veel indringende emoties: onzekerheid, verdriet, angsten, mentale en fysieke pijn. Na de operatie heb ik in 2010 nog 4 chemo kuren gekregen met cisplatin in het AVLZ in Amsterdam. Inmiddels heb ik alweer 4 controle scans achter de rug en daar is nog geen kanker op te zien. Dus richt ik me steeds meer op het leven, werken en plannen maken, ipv op de dood, afscheid en intense emoties. Mijn vrienden, familie en collegas waren/zijn een enorme steun en hebben me een weldadig gevoel gegeven van een warm omhullend dekbed.........ik had het gevoel dat ik er niet alleen voor stond! En ik ben weer volop aan het reizen geslagen........... In deze blog hou ik jullie op de hoogte van mijn avonturen.

Actief sinds 24 Mei 2010
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 213575

Voorgaande reizen:

04 Januari 2019 - 08 Januari 2019

Januari 2019 in Dubai en Abu Dhabi.

04 Januari 2018 - 04 Februari 2018

Solo reis in prachtig Colombia. Januari 2018.

03 Januari 2017 - 10 Februari 2017

In schitterend koloniaal Granada te Nicaragua

03 Januari 2015 - 02 Februari 2015

Solo rond reis in Nicaragua!

03 Januari 2015 - 26 Januari 2015

Januari 2015 in Panama

26 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Weense kunst en cultuurdagen

02 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Ecuador in januari 2014

14 Juli 2013 - 01 Augustus 2013

mijn reis in Jordanië, juli 2013

02 Januari 2013 - 08 Februari 2013

Op avontuur door Thailand en Myanmar

07 Augustus 2012 - 07 Augustus 2012

Een zomer op pad in Italie en San Marino, 2012

19 Juli 2012 - 02 Augustus 2012

Avonturen van Olaf en de Merkwaardige Mesothelioom

01 Januari 2011 - 17 Februari 2011

de heerlijke avonturen van olaf in thailand

Landen bezocht: