Met de bus naar Tena, aan de rand van de jungle - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu Met de bus naar Tena, aan de rand van de jungle - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu

Met de bus naar Tena, aan de rand van de jungle

Door: olaf

Blijf op de hoogte en volg Olaf

09 Januari 2014 | Ecuador, Quito

Morgenochtend vertrek ik met de bus naar het zuid oosten, op weg naar Tena, aan de rand van de jungle. Het is een tocht van ongeveer 6 uren en ik zal waarschijnlijk meer bussen nodig hebben om daar te arriveren. Reizen is niet alleen ontspannend, spannend, interessant, ontroerend en intrigerend, maar ook veel geregel en keuzes maken. En aangezien ik nog verder moest uitzoeken wat ik in Ecuador allemaal wil gaan bekijken met mijn beschikbare tijd, heb ik mijn verblijf in het verrukkelijke hotel Quito met 3 dagen verlengd. Was van plan om jl. maandag op reispad te gaan, maar was nog niet genoeg uitgerust. Bovendien kon ik door langer te blijven in deze sprankelende stad nog wat meer bezichtigen. Heb de botanische tuin en het banco central museum bezocht, dat viel me wat tegen. Ook naar het casa museum Oswaldo Guayasamin geweest, een beroemde moderne flamboynate kunstschilder. Van zijn casa hebben ze een museum gemaakt. Het interieur ziet er nog net zo uit als toen hij overleed. Zelfs zijn verfspullen staan nog klaar in het atelier. Het leek of hij elk moment kon binnen stappen en de hordes toeristen woest zijn huis uit zou schoppen. Voelde me echt een voyeur. Hij woonde werkelijk prachtig in een licht en ruimtelijk huis met geweldig uitzicht over zijn zwembad , mooie tuin en een gedeelte van Quito. Aan prachtig gedecoreerde kerken hebben ze ook geen gebrek in Quito, gotisch of tot in de plafonds versierd met goud. Vanmiddag ben ik met de taxi van "I am Washington" naar het ciudad mitad del mundo gereden. Daar staat een grote toren met een klein etnografisch museum erin en een grootser uitzicht vanaf de top, op de bergen. Beneden zag ik allerlei toeristen elkaar fotograferen op de lijn die de evenaar voorstelt. Rechts van de toren staan allemaal stalletjes met souveniers en kleurijke eettentjes. Toen er echter later grondiger onderzoek werd gedaan, bleek de evenaar een stukje verderop te liggen! Dus ben ik daar ook langs gegaan:het museo inti nan in situ. Een engels sprekende gids gaf ons info over de plek, o.a. over schaduwen die met de zon verschijnen en verdwijnen. En ze liet ons allerlei interessante experimenten doen.
Zelf liet ze aan ons zien hoe een wasbakje vol met water leeg loopt op de evenaar. Zonder zuigende werking! Op 2 meter verderop werd het wáter wel weer weggezogen in trechtervorm. Ook de zwaartekracht is anders en blind lopen over de evenaar was helemaal een aparte belevenis. Ik waggelde van links naar rechts, alsof er aan 2 kanten aan me getrokken werd. Echt een aanrader deze 2 boeiende plaatsen. Ben ook nog het vivarium in gelopen met vreemde fel groene slangen en unieke kikkers. Ik kreeg er wel de bibbers van.Het is hier al 3 dagen licht bewolkt, soms met wat zon, wat dan weer veranderd in zware bewolking, soms met onweer en vooral veel keihard vallende regen. Kreeg eergisteren na 1 uur eindelijk een van de vele gele taxis te pakken, die mega popular zijn. De chauffeur was geschiedenis leraar geweest. Hij vertelde me dat hij daarmee slechts 500 dollar verdiende per maand en toen taxi chauffeur is geworden, omdat dit veel beter verdiende. Hij bracht me naar de berg waar het monument van de virgin Maria staat, uitkijkend over de stad. Het schemerde toen al en alle kleurige kerstverlichting van verschillende objecten, zoals een ezel en een toren lichten vrolijk op. Al die blauwe, rode en groene kleuren was een zeer aangenaam gezicht! Ook de chauffeur was in zijn nopjes en vroeg me diverse fotos van hem te maken met zijn mobiel! Ik heb het enorm naar mijn zin gehad in hotel Quito, uitstekende kamer met een onbeschrijflijk mooi uitzicht. Heerlijk eten en een mega zwembad, bubbelbad, natte en droge sauna en fijne business lounge, waar ik af en toe voor de p.c. kon zitten. Wifi in het hoel, trouwens ook op veel plaatsen in de stad aanwezig. Heb weinig bedelaars of zwervers gezien. Wel regelmatig Ecuadorianen opgemerkt die fruit verkopen aan de weg, of zelfs op de weg. Heb vanmiddag een trip geboekt over 10 dagen naar de Galapagos eilanden. Na flink gezoek en getwijfel heb ik besloten om met een grote boot een reis van 4 dagen te gaan ondernemen. Ik had ook zelf via o.a. booking.com een hotel kunnen boeken op een eiland, maar dan zie je minder van de unieke flora en fauna. En een klein cruise schip zie ik niet zitten. Lijkt me minder stabiel ivm zeeziekte en dan kan je minder ver rond lopen. We varen dan naar enkele eilanden en ik slaap in een boothut, all inclusive. Lijkt me een zeer bijzonder avontuur. Ook weet ik nu dat ik nog naar Banos, Cuenca, Guyacuil en de kust wil reizen, een spannend avontuur. Onderweg neem ik de duivelsneus trein, een overweldigende rit door de Ecuadoriaanse natuur. Ik laat 7 kilo aan stripboeken en andere spullen achter in dit hotel, zodat ik met 10 kilo verder ga reizen morgen. Ik kom 30 januari nog 1 nacht zzzzzzzzzzzzzz hier in QUITO, voordat ik terug vlieg. Maar dat duurt gelukkig nog 3 weken!

  • 09 Januari 2014 - 10:20

    Ton Van Der Velden:

    Ohhh .Wat een spannend verhaal weer Olaf.

  • 09 Januari 2014 - 14:17

    Hansje:

    Wat een heerlijk verhaal, ik leef helemaal met je mee. Knap hoor dat je dat helemaal in je uppie regelt, hartstikke goed, nog een goed vervolg, kus, tot horens.

  • 09 Januari 2014 - 17:23

    Barbara:

    wow Olaf, wat heb je het daar geweldig en wat beschrijf je het allemaal weer beeldend!!!
    veel plezier op je cruise!X

  • 09 Januari 2014 - 22:57

    Koos:

    Ik hoor je praten als ik je verslagen leed... smullen en ... tikje jaloers al kom ik nix tekort: ga over een week naar Marokko. Ik hoorde laatst Latino's erg duidelijk Spaans spreken, ik vroege ze waar ze vandaan kwamen...je raadt het al: Equador! daar moet ik dus ook naar toe. In Spanje gaat het veel te snel en slikken ze alles in.

    Disfrutese!

  • 10 Januari 2014 - 11:22

    Perla:

    Heee Olaf, weer genoten van je verhaal, weet een nieuw beroep voor je, maar dat bespreken we wel als je terug bent, whaaa!!! xx :) :)

  • 11 Januari 2014 - 03:04

    Klaas Ten Holt:

    Hallo Olaf ,
    Na wat gezoek heb ik je gevonden ! Als eerste kwam ik vele berichten tegen nog uit Gent. (D
    Die moeten er maar af als dat kan .
    Fijn om te lezen dat je zo geniet en dat je al zoveel onderneemt.
    Ja ik weet het dat het veel geregel is om ergens te komen, maar dan wordt je ook altijd beloond.
    Nog veel reisplezier en tot later, Groet , Klaas<>)

  • 12 Januari 2014 - 15:23

    Elisabeth:

    Wat een heerlijke verhalen, reis in gedachten mee, wil ook!
    dikke kus! Elisabeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olaf

Mijn naam is Olaf, ik ben 51 jaar, levensgenieter, positief ingesteld en heb een groot ego en een nog groter hart. Ik verdien de kost als (trainings)acteur en ben ZZP'er. Ik hou enorm van reizen, heb inmiddels ongeveer 80 landen bezocht. Ik verzamel stripboeken, heb er inmiddels bijna 6000. Ik heb geen relatie en woon alleen, in een leuk appartement met verrukkelijk dakterras in de gezellige Pijp in Amsterdam. En ben dol op mijn vrijheid! In april 2010 is bij mij een uiterst zeldzame vorm van asbestkanker ontdekt, mesothelioom van het buikvlies. In Nederland zijn pas twee mensen hieraan geopereerd - zij kunnen het niet navertellen. Ik ben in juni 2010 geopereerd in Gent door het team van dr Wim Ceelen, omdat daar meer expertise is. Het was een zeer zware operatie, waarbij ongeveer 1000 tumoren, 80 cm darm, vetschort en mijn blinde darm zijn verwijderd. Ook kreeg ik een hipec, een warme chemo spoeling, om de kans te verkleinen dat de kanker terug komt. De operatie duurde 12 uren, oeffff....Daarna volgde een heftig herstel met veel indringende emoties: onzekerheid, verdriet, angsten, mentale en fysieke pijn. Na de operatie heb ik in 2010 nog 4 chemo kuren gekregen met cisplatin in het AVLZ in Amsterdam. Inmiddels heb ik alweer 4 controle scans achter de rug en daar is nog geen kanker op te zien. Dus richt ik me steeds meer op het leven, werken en plannen maken, ipv op de dood, afscheid en intense emoties. Mijn vrienden, familie en collegas waren/zijn een enorme steun en hebben me een weldadig gevoel gegeven van een warm omhullend dekbed.........ik had het gevoel dat ik er niet alleen voor stond! En ik ben weer volop aan het reizen geslagen........... In deze blog hou ik jullie op de hoogte van mijn avonturen.

Actief sinds 24 Mei 2010
Verslag gelezen: 599
Totaal aantal bezoekers 213549

Voorgaande reizen:

04 Januari 2019 - 08 Januari 2019

Januari 2019 in Dubai en Abu Dhabi.

04 Januari 2018 - 04 Februari 2018

Solo reis in prachtig Colombia. Januari 2018.

03 Januari 2017 - 10 Februari 2017

In schitterend koloniaal Granada te Nicaragua

03 Januari 2015 - 02 Februari 2015

Solo rond reis in Nicaragua!

03 Januari 2015 - 26 Januari 2015

Januari 2015 in Panama

26 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Weense kunst en cultuurdagen

02 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Ecuador in januari 2014

14 Juli 2013 - 01 Augustus 2013

mijn reis in Jordanië, juli 2013

02 Januari 2013 - 08 Februari 2013

Op avontuur door Thailand en Myanmar

07 Augustus 2012 - 07 Augustus 2012

Een zomer op pad in Italie en San Marino, 2012

19 Juli 2012 - 02 Augustus 2012

Avonturen van Olaf en de Merkwaardige Mesothelioom

01 Januari 2011 - 17 Februari 2011

de heerlijke avonturen van olaf in thailand

Landen bezocht: