In fotogeniek Nyaungshwe, ten noorden van INLImeer - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu In fotogeniek Nyaungshwe, ten noorden van INLImeer - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu

In fotogeniek Nyaungshwe, ten noorden van INLImeer

Door: olaf

Blijf op de hoogte en volg Olaf

14 Januari 2013 | Myanmar, Rangoon

Birma is onmiskenbaar Azie, zoals ik het in veel andere Aziatische landen ook heb beleefd.Het is minder geheimzinnig en onontgonnen dan ik had gedacht en veel moderner en toegankelijker dan ik had verwacht.Veel Birmezen lopen met mobieltjes te bellenen er zijn ook internetshops. De tijd heeft hier helemaal niet stilgestaan.Het dagelijks leven speelt zich op straat af: mensen koken, eten, kletsen, werken, verkopen op straat, kinderen spelen opgetogen en dunne dieren zijn op zoek naar een beetje eten. Zo rond 5.00 uur begint het Birmese leven langzaam op gang te komen en meestal is het na 23.00 uur compleet uitgestorven.Vanmiddag ben ik met een volgepropte mini bus na 5 uren via haarspeld bochten door de bergen rijdend, gearriveerd in het fotogenieke Nyaungshwe, wat ten noorden van het beroemde INLI meer ligt.
Eergisteren heb ik afscheid genomen van Panpan,mijn toegewijde gids, die bijzonder zorgzaam was en het niet kon nalaten mij de hele tijd SIR te noemen, want dat is Birmese beleefdheid.We hebben een vreselijke bustocht van Rangoon naar Kinpun beleefd, want de muziek stond luidruchtig oorverdovend hard aan en ik werd gedwongen naar een gruwelijke mierzoetsappige muziekshow te kijken, want de tv hing pontificaal voor mijn neus. Bovendien claxoneerde de chauffeur voortdurend, alsof zijn leven er van af hing. Bij elke wagen die we inhaalden, iedere fietser die we passeerden of overstekende voetganger schelde de claxon schetterend door merg en been heen. Ik dacht dat ik gek werd. En mijn oordoppen zaten in mijn grote rugzak, kon ik niet bij.Ik was blij dat we na 5 uren aankwamen in het gehucht Kinpun. Na een eenvoudig diner konden Panpan en ik meteen het festival terrein op, achter het guesthouse. Daar vielen we met onze neus in de boter, want de Mon -een van de vele volkeren dat Birma rijk is- vierden hun traditioneel nieuwjaar met muziek, verkoop- en eetkraampjes en gokpartijen. Vooral dat gokken was voor mijn ogen een waar genot, want dat had ik nog nooit gezien. Een gokklant trok aan een touw bevestigd aan een houten schot, dat vervolgens omhoog ging,waardoor er 3 grote dobbelstenen op verschillende tekeningen vielen. Op die tekeningen werd vantevoren geld gedropt door Birmezen en als die dobbelstenen dan vielen op het plaatje waar hun geld op lag,hadden ze geld gewonnen. Ook de tekeningen van hanen, olifanten en kreeften waar de dobbelstene opvielen, maakten het gokken voor mij uniek. Het leek zo naief, kinderlijk en daardoor zo ontroerend. Verder werd er veel gezongen door zangers en zangeressen om klanten te lokken naar de gokkraampjes. Het was bere druk. Ik ben al dagenlang een bezienswaardigheid, veel Birmezen willen met me op de foto of stoten elkaar aan en ik zie dat ze over me praten. Ik vraag me af of hoe andere toeristen/reizigers door hun benaderd worden? Ik heb vooral in Rangoon en vandaag bij het INLI meer heel veel oudere toeristen gezien, van een jaar of 55, 65 70, vaak in grotere groepen of in koppels. Zie weinig backpackers hier. Inmiddels heb ik al in bussen, mini-bus en een truck gezeten en gisteren in een stevig schommelende trein, maar zag geen individuele reizigers zoals ik. Met Panpan heb ik the golden rock bewonderd, een pelgrims mekka: na de Shwedgon pagode is dit de populairste Buddhistische bezinningsplek.We zaten voorin de cabine van een truck op weg naar de wandelweg van the golden rock tussen 3 monniken in,een veilig gevoel.Toen Panpan aan hun vertelde dat zijn naam wijsheid betekende, maar dat hij ook wel eens dom deed, moesten ze zo verschrikkelijk hard en lang lachen dat de cabine ervan trilde.In deverkoop kraampjes zag ik tot mijn ontzetting ook allerlei stijve dierenpoten, koppen en andere onsmakelijke stukken vlees liggen, voor eetgenot of medicijngebruik. Ook een opengereten vliegende kat lag tentoongespeid als een lap dood vlees. De 45 minuten durende wandeling steil omhoog was een flinke klim en ik heb er nog steeds spierpijn van. Gespierde jongens en mannen droegen zware toeristen in draagstoelen naar de top, dat zag er zo koloniaal uit.De volgende dag hebben Panpan en ik de voormalige koninklijke hoofdstad Bago bezichtigd onder de leiding van 2 brommerboys. Wat een openbare cultuur tentoonstelling: zittende,liggende en staande Buddhas, rijk versierde pagodes en de slangentempel bezocht,waar een dikke python woont die van kippen houdt. Daarna heb ik -dit keer weer lekker alleen- de bus noordwaarts genomen naar Taungoo, om daar te overnachten in een guesthouse. Hier kreeg ik tot mijn grote verrassing de volgende ochtend een verrukkelijk ontbijt: heel divers: fruit, toast, pannenkoeken. Tot nu toe was het ontbijt meestal alleen wat droge toast en een omelet wat al sinds 5.30 uur op me wachtte. De trage treinreis gisteren van Taungoo naar Thazi was een fysieke belevenis. De trein schommelde zo heftig, niet alleen van links naar rechts, ook omhoog en omlaag. Vaak keek ik vanuit mijn brede upper class stoel uit het openstaande raam om te checken of we nog wel op de rails zaten! Veel voorbij lopende verkopers prezen met sonore stemmen hun etenswaren aan. Ik voelde me zo intens en koninklijk gelukkig, ben dol op treinreizen. Het tropische landschap veranderde langzaam in subtropisch, eerst droogdor, later meer divers groen. Bij aankomst werd ik meegenomen door een mannetje die me met paard en wagen naar een guesthouse bracht, zo nostalgisch.Het is al een aantal dagen behoorlijk fris s nachts sinds ik steeds hoger kom. De engelsen zochten hier vaak verkoeling in hun koloniale periode.Heb momenteel een koude neus, frisse voeten en koele handen terwijl ik mail, want het is maar 10 graden. Overdag ongeveer 23 graden en in Rangoon was het 32 graden.
De komende dagen ga ik een fiets huren om de hot springs te bezoeken en een boottocht op het pittoreske meer meemaken.

  • 14 Januari 2013 - 19:33

    TOn:

    Ohhh Olaf wat een avontuur. Wat schrijf je toch fantastisch. Hoop dat je een keer een boekje uitbrengt met al je je verhalen en belevenissen. Ga doorrrrrr.

  • 14 Januari 2013 - 19:57

    Wim:

    Nou Olaf, klinkt geweldig allemaal! Je lijkt wel een beetje teleurgesteld da ze minder achter zijn en onbedorven dan je misschein had verwacht....
    Hiet is het nu eindelijk winter, dus het contrast me waar jij je nu ophoudt kon niet groter. Ik ben wel blij dat jij effe weg bent, wan ik heb het best druk en dat komt natuurlijk omda ik even verlost ben van jouw goddelijke concurentie! Je bent toch een beetje de sven kramer van het trainigsacteren: als jij meedoet zijn de anderen kansloos.
    Maar: hier is het dus koud. Er valt vannacht drie cm sneeuw dus de ns heeft alle aangepaste dienstregelingen en rampenplannen maar wee uit de kast gehaald en in 't land gaa het alleen nog maar ve de elfstedentoch die nu toch niet lang meer op zich zal laten wachte, wan er is al twee cm ijs! Ik zou zeggen: geniet! Gr wimb

  • 14 Januari 2013 - 23:53

    Barbara Feldbrugge:

    wat een mooi verslag Olaf!Ik geniet er iedere keer weer van om je te volgen! Zie het állemaal voor me!
    xx

  • 15 Januari 2013 - 19:14

    Hansje De Ruiter:

    Wat een heerlijk verslag weer, ik reis zo gezellig met je mee. Ik hoop dat je veel foto's maakt dan kunnen we nagenieten als je terug bent. Nog een fijne reis verder en tot horens XXXXHans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olaf

Mijn naam is Olaf, ik ben 51 jaar, levensgenieter, positief ingesteld en heb een groot ego en een nog groter hart. Ik verdien de kost als (trainings)acteur en ben ZZP'er. Ik hou enorm van reizen, heb inmiddels ongeveer 80 landen bezocht. Ik verzamel stripboeken, heb er inmiddels bijna 6000. Ik heb geen relatie en woon alleen, in een leuk appartement met verrukkelijk dakterras in de gezellige Pijp in Amsterdam. En ben dol op mijn vrijheid! In april 2010 is bij mij een uiterst zeldzame vorm van asbestkanker ontdekt, mesothelioom van het buikvlies. In Nederland zijn pas twee mensen hieraan geopereerd - zij kunnen het niet navertellen. Ik ben in juni 2010 geopereerd in Gent door het team van dr Wim Ceelen, omdat daar meer expertise is. Het was een zeer zware operatie, waarbij ongeveer 1000 tumoren, 80 cm darm, vetschort en mijn blinde darm zijn verwijderd. Ook kreeg ik een hipec, een warme chemo spoeling, om de kans te verkleinen dat de kanker terug komt. De operatie duurde 12 uren, oeffff....Daarna volgde een heftig herstel met veel indringende emoties: onzekerheid, verdriet, angsten, mentale en fysieke pijn. Na de operatie heb ik in 2010 nog 4 chemo kuren gekregen met cisplatin in het AVLZ in Amsterdam. Inmiddels heb ik alweer 4 controle scans achter de rug en daar is nog geen kanker op te zien. Dus richt ik me steeds meer op het leven, werken en plannen maken, ipv op de dood, afscheid en intense emoties. Mijn vrienden, familie en collegas waren/zijn een enorme steun en hebben me een weldadig gevoel gegeven van een warm omhullend dekbed.........ik had het gevoel dat ik er niet alleen voor stond! En ik ben weer volop aan het reizen geslagen........... In deze blog hou ik jullie op de hoogte van mijn avonturen.

Actief sinds 24 Mei 2010
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 213587

Voorgaande reizen:

04 Januari 2019 - 08 Januari 2019

Januari 2019 in Dubai en Abu Dhabi.

04 Januari 2018 - 04 Februari 2018

Solo reis in prachtig Colombia. Januari 2018.

03 Januari 2017 - 10 Februari 2017

In schitterend koloniaal Granada te Nicaragua

03 Januari 2015 - 02 Februari 2015

Solo rond reis in Nicaragua!

03 Januari 2015 - 26 Januari 2015

Januari 2015 in Panama

26 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Weense kunst en cultuurdagen

02 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Ecuador in januari 2014

14 Juli 2013 - 01 Augustus 2013

mijn reis in Jordanië, juli 2013

02 Januari 2013 - 08 Februari 2013

Op avontuur door Thailand en Myanmar

07 Augustus 2012 - 07 Augustus 2012

Een zomer op pad in Italie en San Marino, 2012

19 Juli 2012 - 02 Augustus 2012

Avonturen van Olaf en de Merkwaardige Mesothelioom

01 Januari 2011 - 17 Februari 2011

de heerlijke avonturen van olaf in thailand

Landen bezocht: