Onder de bewolking op Jomtien beach - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu Onder de bewolking op Jomtien beach - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu

Onder de bewolking op Jomtien beach

Door: olaf

Blijf op de hoogte en volg Olaf

03 Februari 2013 | Myanmar, Rangoon

Drie dagen geleden ben ik veilig geland in bruisend Bangkok, waar het opeens keihard begon te stortregenen, precies op het moment dat ik in een knalgele taxi stapte. Aangezien het al 15.00 uur was, had ik besloten me naar Jomtien beach te laten rijden en niet meer de ferry te nemen naar Ko Sichang, omdat ik dan pas met donker aan zou komen en ook nog een hotel moest gaan zoeken. De rit oostwaarts kostte 35 euri voor een heerlijke relaxte tocht van 2 uren over een goed geasfalteerde weg. Dat was wel een verademing na alle hobbeldebobbelslechte wegen in niet geindustrialiseerd Birma.Ook vallen me in Thailand de vele vrolijk gekleurde auto's op. In Birma waren de auto s meestal gewoon wit, vooral toyota's, het meest verkochte auto merk van 2012! In 1970 had de legerleiding besloten dat de Birmezen voortaan rechts moesten rijden, om korte metten te maken met de herinneringen aan het Engelse koloniale verleden. Maar aangezien de auto"s vaak behoorlijk oud zijn, zit het stuur nog wel rechts, net als in de Thaise auto's trouwens. Maar in Thailand rijden ze links, ik vergeet het voortdurend en kijk steeds snel schichtig van links naar rechts terwijl ik oversteek, want de auto's en brommers kunnen van alle kanten komen. In Jomtien beach heb ik vaker gelogeerd, de laatste keer toen ik op weg was naar Cambodja, ongeveer 8 jaren geleden. Inmiddels is het hier behoorlijk veranderd, nog commercieeler en drukker geworden met enorme condo's/koop- en huurappartementen en waanzinnig veel oudere toeristen en kleine gezinnen. Vooral de Russen zijn rijk vertegenwoordigd. Zelfs verschillende tour- en restaurant borden zijn in de russiche taal geschreven en er zijn zelfs russiche restaurants.Het is zelfs zo extreem toeristisch dat ik op het eerste gezicht niets herkende van Thailand, het leek Europa wel! Waar zijn de Thaise locals? Ook herkende ik niets meer van de laatste keer dat ik hier was. Het stillere strand ligt tegenwoordig mudjevol met zeer witte of heel bruine toeristen. De masseurs die op het strand actief zijn hebben tegenwoordig een blauw uniform aan en zijn allemaal gecertificeerd en hebben een 150 uren durende training gevolgd. Aangezien mijn taxi chauffeur geen engels sprak -en aleen maar giechelde, zoals altijd als de communicatie stokt- duurde het nog een half uur, voordat we de boulevard vonden waar ik een hotel wilde gaan zoeken. Op sommige plekken kwam de vertrouwde rioolgeur me al neusdoordringend intens tegemoet en het hollandse restaurant: Hoek van Holland zit nog vertrouwd op een hoek, net als vroeger. Daar kan je tosti's en kaaspannenkoeken eten en daar had ik wel weer eens zin in. Veel oude, dikke en fletse uitgebluste toeristen lopen er rond met een jong thais meisje of jongen aan hun zijde. Moet hier altijd erg aan wennen, omdat het er zo ongelijkwaardig uitziet.De receptionist van mijn hotel, een voormalig monnik, vertelde me dat de show en gogo girls en boys allemaal boven de 18 zijn -ook al zien ze er soms uit als 14- en dat ze allemaal geld verlangen van de farang/vreemdeling als je plezierige dagen met ze wilt beleven. Ik heb het in mijn eentje gelukkig uitstekend naar mijn zin, maar zie weinig solo-isten. Waar ik blij van werd in de afgelopen dagen: de zacht golvende zee, het overheerlijke eten en een prachtige chique kamer met een joekel van een bed in een boutique hotel. En elke dag een super ontbijt op het tijdstip wat ik zelf wil. De thaise mensen weten wat service is, ze zijn toeristen al zo lang gewend en vragen geen exorbitante prijzen voor een hotelkamer die half afgebladderd is of waar allerlei mankementen dominant aanwezig zijn, zoals ik vaak in Birma heb ervaren. In het boek van the lonely planet, wat slechts een jaar oud is, werden Birmese hotelprijzen vermeld die totaal niet stroken met de werkelijke vraagprijzen van 2013. Er waren weinig budget kamers te vinden. Vaak had ik een kamer in de midrange categorie en kon dan wel 10, 20 of 30 dollar optellen bij de prijzen die vemeld stonden in dit reisboek. Ik zzzzz hier vannacht voor de 4-de nacht op rij. Ironisch genoeg is het al 2 dagen bewolkt, net nu ik heerlijk in mijn zwembroekje volop door de zon genomen wil worden. Nu heb ik geen zin om naar het kleine eiland Ko Sichang te reizen, wat hier vlak voor de kust ligt, ik kan het zien als het niet bewolkt is. Vllakbij Jomtien ligt Pattaya, een enorm groot toeristenoord, waar het vooral draait om zo veel mogelijk geld spenderen en grote bedragen aan thaise baht verdienen. Er heerst hier een uitgebreide sexindustrie, er zijn tientallen massage salons, sauna s en hoertjes die ' s avonds in hun uitgaanstenue opgedirkt opgesteld staan aan de ruisende zeewaterkant. Meisjes en jongens schreeuwen me met lijzige stemmen opgewonden na: Sawa dee kap! Come massageeeeeeeeee...... om aandacht te vragen voor hun diensten.Heb wel genoten van wat grappige travestieten in geijkte shows die waanzinnig slecht playbackten, met amateuristische dansers. Vooral de dansers keken elkaar regelmatig vertwijfeld aan, omdat ze overduidelijk niet wisten welke dansbeweging aan de beurt was. Eergisteren en vandaag ben ik op het lichtbruine strand heerlijk onder handen genomen door een manicure. Op een ligbed, vlak voor de golven genietend van een singha bier, werden mijn handen en voeten uitgebreid verzorgd door een oudere thaise vrouw voor 400 baht=10 euri.Ook hier lopen veel thaise verkopers regelmatig voorbij met kleine gefrituurde etenswaren, ijsjes en verkoop prullaria, diverse sieraden, katoenen kleding en houten olifanten. Ze prijzen hun waren aan met lange nasale tonen en dat klinkt als zoemende bijen. Gisterenavond 3 verrukkelijke cocktails gedronken in de compacte hotel lounge bar met open uitzicht op zee, vlak naast het strand, met een gezellige zwitser. Merk opeens dat ik even reismoe ben, heb gisteren mijn 450 foto's bestudeerd, wat heb ik veel gezien, ervaren en meegemaakt! Verlang naar een stil strand en hoop dat het morgen zonnig is, zodat ik een taxi en ferry kan nemen naar Ko Sichang.

  • 03 Februari 2013 - 23:14

    Susanne:

    Wat beschrijf je het allemaal treffend. Ik zie het helemaal voor me! Zeker na Birma moet dat een enorme schok zijn. Maar de servicegerichtheid en luxe is dan weer wel lekker.
    Hopelijk lukt het je morgen naar Ko Sichang te varen.
    Je krijgt de groeten van Mischa, die belde.

  • 04 Februari 2013 - 00:38

    H.J. De Ruiter:

    Ik geniet weer met je mee en hoop voor je dat je nog veel dagen kan genieten in het zonnetje op het strand. wanneer kom je terug, ik ben n.l. de tel kwijt hoelang je al weg bent. Ik lees uit je verhaal dat je het zolangzamerhand wel weer genoeg vindt. Nog veel reisplezier en tot horens, zoen

  • 04 Februari 2013 - 01:26

    Tom Wessels:

    OH OH OH wat ben ik blij dat ik dat ik op dit schitterede rustige Bali zit en niet in Jomtien waar ik jaren achter elkaar en ook vaak met jou ben geweest, tot de Russisch bezetting een aanvang nam.
    Maar doe Samin de groeten als je hem nog tegenkomt op het strand maar die is inmiddels ook te oud om nog te hoeren en snoeren op het strand.

    Ik kan me ko sichang helemaal niet meer herinneren of het moet het eiland zijn waar ik weleens met en belg in een gehuurde vissersboot naar toe gingom te vissen en te snorkelen maar daar kon je dacht ik niet verblijven.

    Voor je volgende reis kan ik je Bali echt aanbevelen heerlijk relaxt.....Gisteren zijn we 'smorgens om 6 uur de zee op gegaan en hebben talloze scholen dolfijnen gezien en het is gelukt er enkele te fotograferen wat heel erg moeilijk is kijk maar op mijn site van waar ben jij.nu tommy wessels
    Nog hele fijne dagen met veel zon want die ga je in Nederland weer heel lang missen groetjes Tom

  • 05 Februari 2013 - 11:43

    `karen:

    Bir.ma klinkt heerlijk ongerept. Ondanks het hobbel de bobbel hoop ik stiekum dat dit nog zo lang blijfte. En dat de regering niet net als in thailand de boeren dwingt te stoppen met boeren en over te stappen op de toeristen industrie. Die stranden bij bangkok klinken echt verziekt. Kun je niet beter lekker naar Ko pan gan of Ko Chang?
    Die walchelijke dikzakken met die kleine thai...ja die zag je twintig jaar gelden al....de mensheid is kenne,ijk toch echt ziek. Dikke bleke domme mannen halen Thai op, wanhopige vrouwen kopen dondkere mannen....wat zijn we toch een wanhopig zootje bij mekaar...e n ondertussen gaan de vastgoed eikels door met bouwen van nuttelzoze leleijke gebouwen en verdwijnt de natuur...alles voor geld.....
    nu na deze zwartgallige overpijnzing wens ik je veel plezier....hier schijnt t zonnetje nu...maar ja op t styrand liggen kan weer over 5 maanden...het halve land heeft trouwens de griep...dus het is lekker toeven hier...dikke zoen karen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olaf

Mijn naam is Olaf, ik ben 51 jaar, levensgenieter, positief ingesteld en heb een groot ego en een nog groter hart. Ik verdien de kost als (trainings)acteur en ben ZZP'er. Ik hou enorm van reizen, heb inmiddels ongeveer 80 landen bezocht. Ik verzamel stripboeken, heb er inmiddels bijna 6000. Ik heb geen relatie en woon alleen, in een leuk appartement met verrukkelijk dakterras in de gezellige Pijp in Amsterdam. En ben dol op mijn vrijheid! In april 2010 is bij mij een uiterst zeldzame vorm van asbestkanker ontdekt, mesothelioom van het buikvlies. In Nederland zijn pas twee mensen hieraan geopereerd - zij kunnen het niet navertellen. Ik ben in juni 2010 geopereerd in Gent door het team van dr Wim Ceelen, omdat daar meer expertise is. Het was een zeer zware operatie, waarbij ongeveer 1000 tumoren, 80 cm darm, vetschort en mijn blinde darm zijn verwijderd. Ook kreeg ik een hipec, een warme chemo spoeling, om de kans te verkleinen dat de kanker terug komt. De operatie duurde 12 uren, oeffff....Daarna volgde een heftig herstel met veel indringende emoties: onzekerheid, verdriet, angsten, mentale en fysieke pijn. Na de operatie heb ik in 2010 nog 4 chemo kuren gekregen met cisplatin in het AVLZ in Amsterdam. Inmiddels heb ik alweer 4 controle scans achter de rug en daar is nog geen kanker op te zien. Dus richt ik me steeds meer op het leven, werken en plannen maken, ipv op de dood, afscheid en intense emoties. Mijn vrienden, familie en collegas waren/zijn een enorme steun en hebben me een weldadig gevoel gegeven van een warm omhullend dekbed.........ik had het gevoel dat ik er niet alleen voor stond! En ik ben weer volop aan het reizen geslagen........... In deze blog hou ik jullie op de hoogte van mijn avonturen.

Actief sinds 24 Mei 2010
Verslag gelezen: 927
Totaal aantal bezoekers 213315

Voorgaande reizen:

04 Januari 2019 - 08 Januari 2019

Januari 2019 in Dubai en Abu Dhabi.

04 Januari 2018 - 04 Februari 2018

Solo reis in prachtig Colombia. Januari 2018.

03 Januari 2017 - 10 Februari 2017

In schitterend koloniaal Granada te Nicaragua

03 Januari 2015 - 02 Februari 2015

Solo rond reis in Nicaragua!

03 Januari 2015 - 26 Januari 2015

Januari 2015 in Panama

26 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Weense kunst en cultuurdagen

02 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Ecuador in januari 2014

14 Juli 2013 - 01 Augustus 2013

mijn reis in Jordanië, juli 2013

02 Januari 2013 - 08 Februari 2013

Op avontuur door Thailand en Myanmar

07 Augustus 2012 - 07 Augustus 2012

Een zomer op pad in Italie en San Marino, 2012

19 Juli 2012 - 02 Augustus 2012

Avonturen van Olaf en de Merkwaardige Mesothelioom

01 Januari 2011 - 17 Februari 2011

de heerlijke avonturen van olaf in thailand

Landen bezocht: