Van tour naar tour op Bocas del Toro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu Van tour naar tour op Bocas del Toro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu

Van tour naar tour op Bocas del Toro

Door: Olaf de reislustige

Blijf op de hoogte en volg Olaf

21 Januari 2015 | Panama, Bocas del Toro

Panama is dubbel zo groot als Nederland en inmiddels heb ik al een behoorlijk groot gedeelte ervan bereisd. Momenteel bevind ik me op het eiland Colon, de Bocas del Toro archipel in de Atlantische Oceaan. Ben vanuit Panama stad eerst met een bus in 4 uren naar Santiago gereden in het midden van het Land. Santiago is een spuuglelijk saaaaaaaaaai dorp aan de PanAmerika highway. Heb daar 2 nachten geslapen in een zeer prettig hotel, aan die snelweg. Vandaaruit ben ik een middag heen en weer gereden naar het lieftallige Santa Fe in een overvolle mini-bus. Op het moment dat ik dacht dat de bus wel vol genoeg zat, werden er nog een aantal slanke schoolkinderen in unifom bijgepropt. Tassen en ellebogen drukten tegen me aan. De ritprijs van 2 dollar was spotgoedkoop, zoals alle bussen en taxis hier.In de bergen van Santa Fe genoot ik van een kabbelend riviertje en mega veel kleurrijke bloemen en aparte planten. Na Santiago heb ik 1 nacht in David doorgebracht, de tweede stad van het land en monsterlijk lelijk. Ook de ritten onderweg van Panama stad naar David was niet zo speciaal, maar noodzakelijk om de dag daarna aan te komen in het schitterende Boquete.De vulkaan Baru ligt op 3475 meter hoogte. Het heeft een heerlijk klimaat, overdag vaak zonnig en s nachts koelt het flink af en airco heb je echt niet nodig. Na Santiago en David was de aankomst in dit bergplaatsje een verlichte verademing.Ik viel met mijn neus in de boter, want het bloemenfestival was net begonnen. Drukbezocht door Panamezen en toeristen die alle aangelegde bloemenperken kwamen bekijken bij een wild stromende rivier op een enorm terrein. Veel eetstalletjes, dans shows op een podium en allerlei verkopers met o.a. sieradenenkleding. Wanstaltige clowns, artiesten en Mickey en Minnie Mouse probeerden de kids te vermaken. Pittoresk liggen de leuke huisjes van het kleine Boquete in een dal tegen de bergen. Ik heb hier een informatieve koffie tour gedaan met uitleg over het proces van koffie maken. En ook heb ik met een klein groepje toeristen paard gereden over de bergen heen. Een bijzondere ervaring! Langs diepe ravijnen en via steile kleine paden -brrrrrr- bereikten we uiteindelijk de top met een magnifiek uitzicht. De paarden waren zo tam als gedresseerde konijnen en wisten de weg beter dan de spaans sprekende gids. s Avonds schalde de muziek van het festival met golven door het dal. Ik kon met oordoppen in niet slapen en heb elke nacht een slaappil genomen. Na 3 nachten had ik genoeg gezien en beleefd en ben vertrokken met een mini bus en watertaxi naar Bocas del Toro. Na een reisje van 4 uren arriveerde ik op het eiland Colon. Het was even zoeken naar een betaalbaar hotel, maar uiteindelijk vond ik net buiten het centrumpje een fijn hotel met prachtig zeezicht vanaf mijn balkonnetje.
Heb de afgelopen dagen verschillende kleine witte stranden bezocht, veel gewandeld en elke avond overheerlijk gegeten. Veel jonge hippies en oudere Amerikanen ben ik tegengekomen in Boquete en Bocas.Heb een avondtour met een boot gedaan. Onderweg lichten vissen, plankton en algen fel op, alleen bij maanlicht te zien. Dat was een wonderbaarlijk science- fiction achtig gezicht. Ook tussen het plankton en algen gezwommen en bij elke zwembeweging lichtte het op. Eergisteren met een bootje een eilanden tour gedaan, het ziet er zeer exotisch uit. Houten huisjes in felle vrolijke kleuren geschilderd brengen me telkens weer in een optimistische stemming. Gisteren een regel, wandel en strand dag gehad. Vanmorgen een chocolade tour gedaan op het vaste land, bij Almirante.We kregen uitleg over de bereiding van chocolade en een indiaanse vrouw liet het laatste gedeelte van dat proces zien. De gesmolten chocolade smaakte verrukkelijk.Onderweg zagen we luiaards hangen in de hoge bomen en voor onze voeten sprongen piepkleine gifgroene en oranje kikkertjes weg. Midden in de jungle rinkelde opeens keihard de mobiel van de gids en hij begon een gesticuleerd gesprek. De andere gids gaf met intonatieloze stem tekst en uitleg over de organic farms waar 1500 indianen werken. Uit Zwitserland komen ze elk jaar controleren of de farms aan de organic eisen voldoen. Vervolgens wordt de chocolade naar Europ getransporteerd. Zodra de gids weer even was uitgesproken, greep hij zijn mobiel, vergat ons volkomen en concentreerde zich intens op appen. De indiaanse vrouwen hadden van plantenwortels en bladeren een lunch voor ons bereid. Dat smaakte naar aardappels en spinazie! Die vrouwen zijn vrijwel allemaal mega dik. Volgens mij zitten ze de hele dag stiekem van de chocolade te snoepen. Ik neem over 2 uren een vliegtuigje naar Panama stad, dat is maar 45 minuten vliegen ipv een schommel koude airco busreis van 9 uren. Voel me steeds relaxter. Soms heb ik wel ongemakkelijke ogenblikken of angstmomenten gehad. Als de bootjes over huisjeshoge golven schrikschokten of als ik door donkere vervallen buurten wandelde. Of als de Panamezen te veel gezopen hadden en de sfeer wat baldadig werd. De natuur in Boquete en Bocas is overweldigend imponerend en dat zijn de 2 hoogtepunten die ik sowieso wilde bezoeken! Nu op naar Panama stad en naar het dichtbije oosten!

  • 22 Januari 2015 - 07:51

    Tommy Wessels:

    Wat leuk Olaf dat je weer zulke verrassende avonturen beleeft. Wij zijn inmiddels met z'n 3en gesettled op Bali in Lovina en ik zal er zo dadelijk verslag van doen op deze site geniet lekker!! Boquete waren die 2 meiden daar niet vandaan vertrokken voor ze voorgoed verdwenen?

  • 22 Januari 2015 - 09:08

    Anet ( En Robbieieieieieie ):

    Ten eerste Olaf, zijn wij sowieso enorm trots dat jij dit allemaal durft. Op een paard langs een ravijn, doen we jou niet na :P . Had je dat van te voren bedacht dat het zo gevaarlijk zou worden ?
    Fijn dat je hoogtepunten overweldigend en imponerend waren. Ik moest wel 2 x lezen: " Een nacht in David doorgebracht" …..Huh???….. OOOHHHHH…….
    Gewoon lekker hard in het gezicht boeren als de dronken panamezen baldadig worden!!
    Wat zie je er goed uit Olaf! En wat heerlijk dat we met jou mee op reis mogen.
    Veel liefs, Robert en Anet

  • 22 Januari 2015 - 09:13

    BB:

    Die chocolade toer klinkt erg leuk. Evenals al je andere avonturen. Brengt veel herinneringen naar boven. Die vlucht is heel fijn. We namen die toen van Panama CIty naar Bocas del T. Dat vliegveldje is piepklein. Heel gek en vervallen, maar het vliegtuig is normaal, dus prima te doen. Mooi he al die huisjes op palen. Ben je nog door de jungle naar de grens met Costa rica gegaan? Daar regent het altijd, maar dat maakt het wel super groen. Het Oosten ben ik heel benieuwd naar. Welke indianen stam ga je dan bezoeken? Pas op voor de kaaimannen in de rivier! We willen je graag heelhuids terug.
    Dikke zoen en een knuffel
    BB

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olaf

Mijn naam is Olaf, ik ben 51 jaar, levensgenieter, positief ingesteld en heb een groot ego en een nog groter hart. Ik verdien de kost als (trainings)acteur en ben ZZP'er. Ik hou enorm van reizen, heb inmiddels ongeveer 80 landen bezocht. Ik verzamel stripboeken, heb er inmiddels bijna 6000. Ik heb geen relatie en woon alleen, in een leuk appartement met verrukkelijk dakterras in de gezellige Pijp in Amsterdam. En ben dol op mijn vrijheid! In april 2010 is bij mij een uiterst zeldzame vorm van asbestkanker ontdekt, mesothelioom van het buikvlies. In Nederland zijn pas twee mensen hieraan geopereerd - zij kunnen het niet navertellen. Ik ben in juni 2010 geopereerd in Gent door het team van dr Wim Ceelen, omdat daar meer expertise is. Het was een zeer zware operatie, waarbij ongeveer 1000 tumoren, 80 cm darm, vetschort en mijn blinde darm zijn verwijderd. Ook kreeg ik een hipec, een warme chemo spoeling, om de kans te verkleinen dat de kanker terug komt. De operatie duurde 12 uren, oeffff....Daarna volgde een heftig herstel met veel indringende emoties: onzekerheid, verdriet, angsten, mentale en fysieke pijn. Na de operatie heb ik in 2010 nog 4 chemo kuren gekregen met cisplatin in het AVLZ in Amsterdam. Inmiddels heb ik alweer 4 controle scans achter de rug en daar is nog geen kanker op te zien. Dus richt ik me steeds meer op het leven, werken en plannen maken, ipv op de dood, afscheid en intense emoties. Mijn vrienden, familie en collegas waren/zijn een enorme steun en hebben me een weldadig gevoel gegeven van een warm omhullend dekbed.........ik had het gevoel dat ik er niet alleen voor stond! En ik ben weer volop aan het reizen geslagen........... In deze blog hou ik jullie op de hoogte van mijn avonturen.

Actief sinds 24 Mei 2010
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 213557

Voorgaande reizen:

04 Januari 2019 - 08 Januari 2019

Januari 2019 in Dubai en Abu Dhabi.

04 Januari 2018 - 04 Februari 2018

Solo reis in prachtig Colombia. Januari 2018.

03 Januari 2017 - 10 Februari 2017

In schitterend koloniaal Granada te Nicaragua

03 Januari 2015 - 02 Februari 2015

Solo rond reis in Nicaragua!

03 Januari 2015 - 26 Januari 2015

Januari 2015 in Panama

26 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Weense kunst en cultuurdagen

02 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Ecuador in januari 2014

14 Juli 2013 - 01 Augustus 2013

mijn reis in Jordanië, juli 2013

02 Januari 2013 - 08 Februari 2013

Op avontuur door Thailand en Myanmar

07 Augustus 2012 - 07 Augustus 2012

Een zomer op pad in Italie en San Marino, 2012

19 Juli 2012 - 02 Augustus 2012

Avonturen van Olaf en de Merkwaardige Mesothelioom

01 Januari 2011 - 17 Februari 2011

de heerlijke avonturen van olaf in thailand

Landen bezocht: