Opzienbarend Ometepe, 2 vulkaan eilandjes in Lake - Reisverslag uit San Ramón de la Nueva Orán, Argentinië van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu Opzienbarend Ometepe, 2 vulkaan eilandjes in Lake - Reisverslag uit San Ramón de la Nueva Orán, Argentinië van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu

Opzienbarend Ometepe, 2 vulkaan eilandjes in Lake

Door: Olaf

Blijf op de hoogte en volg Olaf

02 Februari 2017 | Argentinië, San Ramón de la Nueva Orán

Opzienbarend Ometepe bestaat uit 2 bergachtige vulkaan eilandjes in het enorme Lake Nicaragua. Alle Nicaraguanen en toeristen die Ik de afgelopen weken heb ontmoet, spraken er laaiend enthousiast over. Heb 3 dagen rond gereden op een snelle scooter door de schitterende natuur en leuke gemoedelijke plaatsjes. Relaxte eiland sferen heersen hier. En altijd de 2 vulkanen aan mijn zijde, herkenbaar vertrouwd. Ik had een kleine kamer geboekt, net buiten het centrum van het haven plaatsje Moyogalpa, bij het kleine hostal van Maria. Een oude geëmigreerde Duitse die hier woont met de voormalige burgemeester van Ometepe. Ik had de recensies over haar hostal gelezen op booking. De meesten waren dik tevreden. Ook las ik een chagrijnige beoordeling van een gast die kordaat schreef: "If you do not like a host talking all the time, do not stay here!" Inderdaad bleek Maria een sociale theatraal extraverte persoonlijkheid, die dol is op babbelen. Vond ik wel gezellig, maar het inchecken duurde daardoor wel 2 uren. Ze beschreef ook uitgebreid allerlei bomen, terwijl ik in de snikhitte achter haar aan sjokte met mijn 15 kilo rugzak. De mini busreis, ferry overtocht  en taxi en scooter onderhandeling net vers achter de rug, snakkend naar Tona cerveza. Ik verzuchtte dat ik mijn bagage in de kamer wilde droppen. Daarna liet ze me nog een gedeelte van haar landje zien, onderhand smeuïge roddels over haar Italiaanse buurman verspreidend. Ze raakte mijn gezicht aan terwijl ze vertederd vertelde dat ik haar aan haar zoon deed denken. Dat ontroerde me. Maar vanmorgen was ik getuige van een identiek tafereel. Ze sprak precies dezelfde zin met net zo'n aanraking. Alleen niet bij mij. Dit keer bij een jonge Amerikaanse vertrekkende gast, die in de verste verte niet op mij leek. Zodat ik me afvroeg of haar zoon misschien een mix was van die jonge Amerikaan en mij? Of doet elke man haar aan haar zoon denken? In de avond werd ik verwelkomd door 2 vette padden voor mijn  deur en 1 dikke spin op mijn matras! Gisterenochtend ben ik uitgecheckt omdat er slechts soms summier water werd geleverd! Maria klaagde over de regering en de waardeloze watervoorziening. Ze zette steeds emmers water voor mijn deur, zodat ik de wc door kon spoelen. Had een WARME douche genomen in in de hostal kamer van het gezellige Belgische stel, dat ik hier gelukkig weer tegen kwam! Besloot meteen hun ruime kamer te boeken afgelopen nacht. Zij vertrokken gisterenochtend zuidwaarts op dit eiland. Heb eergisterenmiddag het archeologisch en geld museum bezocht. Moest 4 kilometer over een zanderig landweggetje scooteren voordat ik in het vrijwel verlaten museum arriveerde. Mijn bezoek werd begeleid door een engels sprekende gids die robotachtig allerlei ditjes en datjes verkondigde. Elke president liet zijn eigen specifieke bankbiljetten drukken. Aangezien er meer dan 35 ex- presidenten zijn, was er veel geld te bezichtigen. In de bar kreeg ik een speciale Ometepe likeur aangeboden. Niet te zuipen.  Door de zure alcohol smaak trok ik allerlei verkrampte grimassen. Tot grote hilariteit van 4 musea medewerkers die zich om mij heen hadden verzameld. Trouwens, in 2 andere musea die ik bezocht in Nicaragua, werd ik voortdurend gevolgd door een suppoost, die elke keer alle lichten aandeed als ik een zaaltje betrad. Zodra ik die ruimte verliet, deed hij alle lichten weer uit. Voelde me net een koning op prive bezoek. Vroeg me af of de suppoost handelde ter bescherming van de collectie? Of uit zuinigheid? Ik ben vergeten het te vragen. Heb gisterenmiddag het hele zuidelijke eiland rond gereden in 2 uren. Eerst nog over asfalt, daarna over rotsachtige bergwegen. Voorzichtig manouvrerend scooterde ik tusen de keien en stenen met een beschaafd vaartje van 10 km p/u. Onderweg keken bewoners me nieuwsgierig na of begroeten me opgewonden. Weinig toeristen te zien in dit gedeelte itt de trendy strand tentjes.Veel jonge hippe en hippie reizigers met tattoos. Veel Amerikanen en ook Nederlanders slenteren voorbij met zware rugzakken. Dit eiland is populair en gericht op de toeristen industrie. Diverse keuzes aan hotels, hostals en restaurants. Gelukkig behoudt het wel haar authentieke identiteit. De kleurijke zonsondergangen lijken spectaculair te exploderen.. En de zon staat kaarsrecht aan de hemel, niet aan de horizon. De maan sikkel ligt. Apart gezicht, omdat onze maan sikkel staat! Aangezien ik me volmaakt gelukkig voel op dit bijzondere eiland, blijf ik nog 2 nachten! Reis groeten van Olaf

  • 02 Februari 2017 - 19:46

    BB:

    Wat een geestige anekdote met die vrouw. Die moet ik onthouden! ;-). Je avonturen zijn weer heerlijk om te lezen. Ik geniet helemaal mee. Zowaar hadden we hier ook zon vandaag. Wel 11 graden! Geniet nog lekker van je ruime kamer en hopelijk met veel warme douches. xxxxx

  • 03 Februari 2017 - 02:51

    Tom Wessels:

    Laat ik nou denken dat je al weer in de van Ostadestraat terug was!
    Maar nee, je zit nog in een hostel bij Maria op Ome Tepe waarschijnlijk genoemd naar de oom van Maria, die naar ik vermoed nooit een zoon heeft gehad of die door een tragisch ongeval om het leven is gekomen.

    ik zie het helemaal voor me hoe je in de hitte met zwetend met je rugzak verlangend naar een douche en een koele cerveza acher Maria aan sjokt babbelend over bomen
    en andere dingen die je op dat moment geen reet interesseren. wanneer ga je nou weer terug naar A'dam?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, San Ramón de la Nueva Orán

In schitterend koloniaal Granada te Nicaragua

Dit wordt mijn 7-de en laatste nacht in schitterend koloniaal Granada: een hoogtepunt. In Masaya had ik een taxi chauffeur aangesproken om mij daar naar het fort, het oude trein station en de malecon te brengen. Ik dacht wat stinkt er toch. Laat hij scheetjes? Toen hij zich ontpopte als een vlot sprekende gids merkte ik echter dat hij vreselijk uit zijn mond stonk. Het voordeel was wel dat ik interesante informatie kreeg. Dus doorstond ik zijn mondgeur met ingehouden adem. Spaans versta ik soms met enige moeite redelijk. En vaak krijg ik complimenten dat ik best wel wat spaans spreek. Nadat ik de fel stromende lava had bewonderd diep in vulkaan Masaya, heb ik de volgende ochtend het amateuristisch aandoend Folklore museum bezocht van slechts een zaaltje. In de middag ben ik met een taxi in 20 minuten zuidwaarts naar geweldig Granada gereden. Had via booking.com. het prachtig gerestaureerd hotel la Polvora geboekt, met een topscore aan beoordelingen. Inderdaad: super personeel, aardige eigenaar en de klantvriendelijkste receptionist van Nicaragua. Als ik een hotel boek via booking.com, heb ik vaak nog wat vragen. Maar krijg nooit antwoord van die hotels. Dit keer wel en snel ook. Heb 4 dagen een fiets gehuurd en allerlei plekken bezocht. Stevig fietsend het kerkhof bereikt, waar veel voormalige presidenten in witte graftombes liggen. Daar werd ik achtervolgd door een man op een motorfiets die voortvarend langs de graven scheurde. Het leek wel een absurdistische film. Toen hij mij bereikte op het hoger gelegen verdorde gras gedeelte, vertelde hij me dat het gevaarlijk was om daar te lopen. Omdat er schorpioenen zaten onder de bladeren. Zwetend verliet ik het kerkhof. Heb hier ook een museum bezocht met primitieve kunst en potten en andere prullaria. Natuurlijk waren er ook weer veel Christus en Maria beelden te bekijken in dit zwaar katholieke land. Eergisteren kwam ik tot mijn grote vreugde in de drukke toeristen straat het leuke Belgische stel tegen, die ook in mijn hostel te Leon logeerden. Gisterenmiddag hebben we gedrieën een mooie boottocht naar de kleine eilandjes in lake Nicaragua ondernomen. Allerlei piepkleine eilandjes staan te koop of zijn gekocht door rijke Nicaraguanen of buitenlanders. De groene eilandjes worden door de eigenaars zelden bezocht. Housekeepers onderhouden de beboomde eilandjes. Tientallen verschillende soorten vogels vliegen vluchtig rond. Op monkey eiland wonen 5 aapjes. Op rock eiland stonden 6 medewerkers te wachten op ons bezoek. En kregen we meteen de menu kaart in onze handen gedrukt. Deze eilandjes zijn paradijselijk idyllisch! Vanochtend vertrokken we gedrieën met een taxi in 15 minuten naar Laguna de Apoya gereden. Met uitzicht op vulkaan Mombacho waarvan de top in wolken werd verborgen. Het was een heerlijke relaxte dag bij een enorm meer in een vulkaan krater. Ontstaan door onderaardse rivieren. De eerste avond in toeristisch Granada zat ik op een bankje bij de kathedraal aan een klein plein parkje. Vanuit mijn ooghoek zag ik langzaam een hinkelende hoer moeizaam dichterbij komen. Soms stopte ze even. Onderhand riep ze met zwoele stem: holaaaa. Even later plofte ze puffend naast me neer en keek me lief glimlachend aan. Ze had zich mooi opgemaakt en zocht contact met me.Vlug vluchtte ik weg. Later op de avond had ze zich strategisch gepositioneerd op een rotsblok in het toeristen gebied. Ze riep Holaaaa, toen ik vlot voorbij fietste naar mijn hotel, net buiten het centrum. De volgende avond zat ik op een ander bankje even te kletsen met een uitgebluste hangmatverkoper. Achter ons verscheen opeens een rondborstige vrouw, bedelend om een sigaret. Aangezien we haar dat niet konden bieden, bood zij haar borsten aan op de rugleuning van het bankje. Elke avond zitten er wel wat verdwaalde hoeren in dit verlaten parkje die accompagne aanbieden. Heb deze laatste 2 dagen in het prachtige Dario hotel gelogeerd. Kreeg een mail van Airbnb dat ik weer de status van superhost heb gekregen. Dat zal het sombere lelijke hostal waar ik 3 dagen verbleef in Masaya, niet snel bereiken. Vies. Vaak was er geen water. Heel onaangenaam met diarree als de w.c. niet doorspoelt. Soms valt eten of drinken verkeerd. Slik wel veel imodium, dat geeft rust. Ik verheug me enorm op mijn verblijf in Ometepe, de bijzondere vulkaan eilandjes in lake Nicaragua.

Recente Reisverslagen:

02 Februari 2017

Opzienbarend Ometepe, 2 vulkaan eilandjes in Lake

30 Januari 2017

Nicaraguaans hoogtepunt : pittoresk Granada.
Olaf

Mijn naam is Olaf, ik ben 51 jaar, levensgenieter, positief ingesteld en heb een groot ego en een nog groter hart. Ik verdien de kost als (trainings)acteur en ben ZZP'er. Ik hou enorm van reizen, heb inmiddels ongeveer 80 landen bezocht. Ik verzamel stripboeken, heb er inmiddels bijna 6000. Ik heb geen relatie en woon alleen, in een leuk appartement met verrukkelijk dakterras in de gezellige Pijp in Amsterdam. En ben dol op mijn vrijheid! In april 2010 is bij mij een uiterst zeldzame vorm van asbestkanker ontdekt, mesothelioom van het buikvlies. In Nederland zijn pas twee mensen hieraan geopereerd - zij kunnen het niet navertellen. Ik ben in juni 2010 geopereerd in Gent door het team van dr Wim Ceelen, omdat daar meer expertise is. Het was een zeer zware operatie, waarbij ongeveer 1000 tumoren, 80 cm darm, vetschort en mijn blinde darm zijn verwijderd. Ook kreeg ik een hipec, een warme chemo spoeling, om de kans te verkleinen dat de kanker terug komt. De operatie duurde 12 uren, oeffff....Daarna volgde een heftig herstel met veel indringende emoties: onzekerheid, verdriet, angsten, mentale en fysieke pijn. Na de operatie heb ik in 2010 nog 4 chemo kuren gekregen met cisplatin in het AVLZ in Amsterdam. Inmiddels heb ik alweer 4 controle scans achter de rug en daar is nog geen kanker op te zien. Dus richt ik me steeds meer op het leven, werken en plannen maken, ipv op de dood, afscheid en intense emoties. Mijn vrienden, familie en collegas waren/zijn een enorme steun en hebben me een weldadig gevoel gegeven van een warm omhullend dekbed.........ik had het gevoel dat ik er niet alleen voor stond! En ik ben weer volop aan het reizen geslagen........... In deze blog hou ik jullie op de hoogte van mijn avonturen.

Actief sinds 24 Mei 2010
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 213305

Voorgaande reizen:

04 Januari 2019 - 08 Januari 2019

Januari 2019 in Dubai en Abu Dhabi.

04 Januari 2018 - 04 Februari 2018

Solo reis in prachtig Colombia. Januari 2018.

03 Januari 2017 - 10 Februari 2017

In schitterend koloniaal Granada te Nicaragua

03 Januari 2015 - 02 Februari 2015

Solo rond reis in Nicaragua!

03 Januari 2015 - 26 Januari 2015

Januari 2015 in Panama

26 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Weense kunst en cultuurdagen

02 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Ecuador in januari 2014

14 Juli 2013 - 01 Augustus 2013

mijn reis in Jordanië, juli 2013

02 Januari 2013 - 08 Februari 2013

Op avontuur door Thailand en Myanmar

07 Augustus 2012 - 07 Augustus 2012

Een zomer op pad in Italie en San Marino, 2012

19 Juli 2012 - 02 Augustus 2012

Avonturen van Olaf en de Merkwaardige Mesothelioom

01 Januari 2011 - 17 Februari 2011

de heerlijke avonturen van olaf in thailand

Landen bezocht: