Relaxte dagen in zonwinderig Panama stad - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu Relaxte dagen in zonwinderig Panama stad - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu

Relaxte dagen in zonwinderig Panama stad

Door: Olaf

Blijf op de hoogte en volg Olaf

11 Januari 2015 | Panama, Panama-stad

Heb inmiddels 7 zwoele nachten in Panama stad uitstekend geslapen. Hier komen mijn eerste indrukken. Deze hoofdstad aan de Stille Oceaan bestaat uit grijze flats, smakeloze wolkenkrabbers, shopping malls en een schitterende oude wijk. Ook veel vervallen, lelijke woningen, met op straat allerlei rottend afval, miauwende straatkatten en pisgeuren in afgetrokken buurten.Ik kan zien dat het ooit mooie wijken waren. Ik had via booking.com het Soloy hotel geboekt in de wijk Caledonie. Dat is maar 20 minuten lopen langs de zee naar het pittoreske Casco Vieja. Ben uit het hotel gevlucht, ipv 4 al na 2 nachten. Op hun profiel boden ze gratis WIFI aan, maar er waren telkens problems, problems, problems.Nooit internet gehad. Alle plastic ligstoelen op het heerlijke dakterras met ocean view waren kapot. Behalve de laatste, maar daar ben ik zelf doorgezakt. En nee, ik ben niet dik! Het ontbijt was smerig: het brood verkruimelde zodra ik het aanraakte tot brood as. We aten onder een door vocht aangetast beschimmeld plafond. s Avonds was er nauwelijks te eten in het hotel restaurant en heb ik een nabij gelegen eet plek ontdekt. En het personeel keek voortdurend zo ongelooflijk ongeinteresseerd uit hun ogen dat ik me afvroeg of er uberhaupt leven in ze zat.Allemaal prima te doorstaan, maar daar mag je geen 50 euri voor vragen, vind ik.De andere nachten bracht ik 2 starten verderop door in Bahia suites. Een kleiner hotel: trendy, schoner en heerlijk eten.De afgelopen dagen heb ik wandelingen door de stad gemaakt. De oude wijk is voor een groot gedeelte prachtig opgeknapt: indrukwekkende koloniale gebouwen staan naast totale krotten,sjieke restaurants en leuke bars.Heb een aardige jongen ontmoet die me door de oude wijk heeft gegidst. We zijn naar een museum geweest, met de geschiedenis over het Panama kanaal. In 1999 werd het kanaal door de Amerikanen overgedragen aan de Panamezen. President Carter heeft dat in zijn termijn geregeld. Net als in Ecuador hebben ze hier de Amerikaanse dollar als betaalmiddel. Heb die jongen verschillende avonden getrakteerd op smakelijke diners. Hij is werkeloos en zoekt dringend een baan, zoals veel jongeren. Een uitkering krijg je hier niet. Hij zegt dat hij moeilijk werk krijgt, omdat hij alleen ervaring heeft in een plastic schoenen shop. Ook ontmoette ik een tour gids die een vrije dag had en me een gratis middagtourtje aanbood! In zijn auto reden we in 20 stress file minuten naar Miraflores, de dokken en het Panama kanaal. Via de sluizen passeerde net een gigantisch cruise schip.Indrukwekkend gezicht hoe het water in enkele minuten wordt weggepompt, zodat het schip zijn water weg kan vervolgen in de volgende sluis. Het zeewater hoogte verschil van Colon in het noorden tot in Panama in het zuiden is 12 meter. Er loopt ook een auto weg langs, in een uur rijd je van de Stille naar de Atlantische oceaan.
Ook naar de jachthaven geweest waar ferries vertrekken naar diverse populaire eilanden voor de kust. Vanmiddag de berg Cerro Ancon beklommen. Op de top had ik een fenomenaal uitzicht over de stad. Om me heen huppelden een soort reuze muizen, heel bizar. Heb foto s genomen, weet niet wat het zijn.Door een unheimische vervallen wijk wandelend was het net of ik een grens passeerde met het sjieke Casco Vieja. Opeens was de bestrating sjieker en de huizen volledig opgeknapt.Itt andere avonden was het vanavond extreem druk op de oceaan boulevard omdat het zaterdag is.Verkopers met eten, drinken of souveniers staan loom naast hun stalletjes of souveniers.Overdag is het rond de 32 graden en s avonds koelt het af tot 24 graden, met flinke zeewind. Leer onderhand steeds meer spaanse woorden. Alleen het woord cerveza spreek ik blijkbaar niet goed uit. In de hotelbar moesten ze hard lachen toen ik zeer vee saaa bestelde. En toen ik het herhaalde lachten ze nog harder en knikten er zelfs bij.Maar ik kreeg geen bier. Het lukte gewoon niet! De wijk waar ik verblijf is s avonds spooky en grotendeels verlaten. Wel verschijnen er op diverse hoeken Colombiaanse slanke hoertjes met dikke make up, gekleed in korte rokjes. Gisteren werd ik door een fluisterende hoer achtervolgd, ik kreeg het er heet van. En ik was al zo aan het zweten van de klamme vochtige tropische temperatuur.
Door steeds sneller te lopen, schudde ik haar af. Eigenlijk is Panama stad in 3 dagen wel te bezichtigen, maar ik heb het erg relaxed aan gedaan.Was gaar van het najaars werk, de griep en het AIRBNB verhuur van mijn 2 kamers. Had vertrek stress en reis vrees de afgelopen dagen. Moest acclimatisren. Bijna altijd ben ik nieuwsgierig wat er achter de volgende heuvel ligt. Op zoek naar verre horizonten en afwisselende avonturen. Maar ik voelde me niet krachtig genoeg om nieuwe uitdagingen aan te gaan in mijn eentje. Nu wel. Ik ben klaar voor de volgende reis fase: naar het noorden!

  • 11 Januari 2015 - 10:01

    BB:

    Fijn dat je voor het eerst wat hebt kunnen schrijven. In vond Panama stad niets aan behalve het indrukwekkende kanaal. En natuurlijk de jungle tocht naar de indianen. Hoop dat je die nog gaat doen want voor Rafael en mij was dat een van de hoogtepunten. In een uitgeholde de rivier vol krokodillen afzakken naar de indianen. Wat ga je zien in het noorden? Gelukkig ben je nu fit genoeg om avonturen te beleven. Xx

  • 11 Januari 2015 - 10:41

    Susanne :

    Ja maar dat kwam natuurlijk omdat BB sjans had met zo'n slechts in lendendoekje gehulde indiaan! Goed dat je even uitgerust hebt. Hier stormt het alleen maar en ik weet niet of je van de terroristische aanslagen gehoord hebt maar het is vrij dramatisch. Als je een biertje wilt, probeer eens: "servessa" te zeggen, waarbij ie de v half uitspreekt als een b.

  • 11 Januari 2015 - 12:10

    Anet En Robert:

    Lieve Olaf,
    Wat heerlijk om van je te horen.
    Ik ontkom er niet aan , wanneer ik je reisverhalen lees, dat mijn gedachten altijd even teruggaan naar die vreselijke tijd in Gent. En hoe jij daarna het leven weer hebt opgepakt! Zoveel bewondering heb ik voor je. Je leert ons hoe te genieten….vanuit je tenen!!
    Fijn dat de balans en het vertrouwen is teruggekeerd. Jammer voor het hoerrrrrrtje dat
    jij niet hitsig genoeg was. Sociaal mens als je bent, ontmoet je de leukste mensen!
    We kijken uit naar je volgende verslag en even voel ik de warmte en ervaar het panamaleense of is het panamadeense , whatever, leven. Zijn we bij je en dus ook op reis.
    Als het niet lukt in het spaans gebruik dan het zweeds, dat spreek je toch ook, evenals het russisch, arabisch en het hindi!!!!! Je mimiek spreekt ook boekdelen ……
    Love and hug, hug, hug, hug, hug,
    Robert en Anet

  • 11 Januari 2015 - 14:05

    Esther:

    Download anders ff de app 100% Spaans bijv.
    Dan zeggen ze t voor :-)
    Veel plezier lief!!!!

  • 11 Januari 2015 - 18:03

    Hansje:

    Wat dacht je van een leeg flesje (uit supermarkt) tonen aan die dombo's, of moet je eerst met euri's zwaaien? Heb nog veel plezier, liefs Hansje

  • 12 Januari 2015 - 11:08

    Tom:

    Goed om na een korte radiostilte te horen dat je intact bent gearriveerd en zelfs al een en ander heb ondernomen en al wat avonturen heb beleefd. Zaten die onderzoekers die naar die 2 ned. meiden gingen
    zoeken bij jou in het vliegtuig?
    Ben benieuwd naar je verdere ervaringen in Panama. Wij vertrekken Vrijdag as naar Bali
    Neem m'n laptop mee dan kan je blijven volgen,..... dikke zoen Tommy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olaf

Mijn naam is Olaf, ik ben 51 jaar, levensgenieter, positief ingesteld en heb een groot ego en een nog groter hart. Ik verdien de kost als (trainings)acteur en ben ZZP'er. Ik hou enorm van reizen, heb inmiddels ongeveer 80 landen bezocht. Ik verzamel stripboeken, heb er inmiddels bijna 6000. Ik heb geen relatie en woon alleen, in een leuk appartement met verrukkelijk dakterras in de gezellige Pijp in Amsterdam. En ben dol op mijn vrijheid! In april 2010 is bij mij een uiterst zeldzame vorm van asbestkanker ontdekt, mesothelioom van het buikvlies. In Nederland zijn pas twee mensen hieraan geopereerd - zij kunnen het niet navertellen. Ik ben in juni 2010 geopereerd in Gent door het team van dr Wim Ceelen, omdat daar meer expertise is. Het was een zeer zware operatie, waarbij ongeveer 1000 tumoren, 80 cm darm, vetschort en mijn blinde darm zijn verwijderd. Ook kreeg ik een hipec, een warme chemo spoeling, om de kans te verkleinen dat de kanker terug komt. De operatie duurde 12 uren, oeffff....Daarna volgde een heftig herstel met veel indringende emoties: onzekerheid, verdriet, angsten, mentale en fysieke pijn. Na de operatie heb ik in 2010 nog 4 chemo kuren gekregen met cisplatin in het AVLZ in Amsterdam. Inmiddels heb ik alweer 4 controle scans achter de rug en daar is nog geen kanker op te zien. Dus richt ik me steeds meer op het leven, werken en plannen maken, ipv op de dood, afscheid en intense emoties. Mijn vrienden, familie en collegas waren/zijn een enorme steun en hebben me een weldadig gevoel gegeven van een warm omhullend dekbed.........ik had het gevoel dat ik er niet alleen voor stond! En ik ben weer volop aan het reizen geslagen........... In deze blog hou ik jullie op de hoogte van mijn avonturen.

Actief sinds 24 Mei 2010
Verslag gelezen: 507
Totaal aantal bezoekers 213317

Voorgaande reizen:

04 Januari 2019 - 08 Januari 2019

Januari 2019 in Dubai en Abu Dhabi.

04 Januari 2018 - 04 Februari 2018

Solo reis in prachtig Colombia. Januari 2018.

03 Januari 2017 - 10 Februari 2017

In schitterend koloniaal Granada te Nicaragua

03 Januari 2015 - 02 Februari 2015

Solo rond reis in Nicaragua!

03 Januari 2015 - 26 Januari 2015

Januari 2015 in Panama

26 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Weense kunst en cultuurdagen

02 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Ecuador in januari 2014

14 Juli 2013 - 01 Augustus 2013

mijn reis in Jordanië, juli 2013

02 Januari 2013 - 08 Februari 2013

Op avontuur door Thailand en Myanmar

07 Augustus 2012 - 07 Augustus 2012

Een zomer op pad in Italie en San Marino, 2012

19 Juli 2012 - 02 Augustus 2012

Avonturen van Olaf en de Merkwaardige Mesothelioom

01 Januari 2011 - 17 Februari 2011

de heerlijke avonturen van olaf in thailand

Landen bezocht: