Mijn laatste nacht in Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu Mijn laatste nacht in Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu

Mijn laatste nacht in Yangon

Door: olaf

Blijf op de hoogte en volg Olaf

30 Januari 2013 | Myanmar, Rangoon

Myanmar is 19 keer zo groot als Nederland en het grootste land van Zuid Oost Azie. Ik heb de afgelopen weken ongeveer 1/3 bereisd en heb er ongeveer 2200 km opzitten. Aangezien de wegen vaak zeer slecht zijn, bestaat er hier geen snel verkeer, dus voor 100 km moet je ongeveer 3 uren reistijd rekenen. Vanmiddag heb ik een klein vliegtuigje genomen van Air Mandalay, waar 44 niet al te dikke mensen inpasten, vanaf Ngapali Beach naar Yangon. Het ging er allemaal erg kneuterig en onveilig aan toe op het vliegveld. Terwijl ik -nota bene- op de landingsbaan vrolijk geanimeerd stond te kletsen met het grondpersoneel, zette het vliegtuig waar ik later de lucht mee in zou vliegen, net de landing in, slechts een tiental meters verderop! Niemand die toezicht houdt, ze vonden het allemaal boeiend om met een toerist te kunnen kletsen. Het was echt hilarisch.
Vervolgens werd onze bagage door 2 mannen in een grote kar naar het vliegtuig geduwd en in de bagage ruimte gesmeten en konden we inchecken. Alhoewel ik al tientallen keren heb gevlogen, vond ik het toch wat eng in zo'n klein vliegtuigje en vroeg me af of het nog wel nut had om het vliegtuigmagazine te gaan lezen, omdat ik bang was dat we toch zo meteen zouden neerstorten. Ik had alvast mijn visitekaartje met mijn naam en adresgegevens in mijn broekzak gestopt, zodat ik makkelijk te identificeren zou zijn. Maar de vlucht verliep soepel en zonder afschuwelijke luchtzakken, dus kon ik al snel ontspannen. Volgens mij heeft destijds die hysterisch gillende surinaamse vrouw bij de stevige luchtzakken op mijn reis van Paramaribo naar Amsterdam een onuitwisbare indruk op me achter gelaten. In record tempo kwamen de steward en stewardess in 4 rondes een verfrissingstissue, daarna frisdrank, toen een kaas sandwich en tot slot thee en koffie langs brengen en vervolgens gingen we al landen in Yangon. Binnen 50 minuten was ik van de rustige en frisse omgeving van Ngapali beach geland in de hectiek en stinkie stankie van Yangon: dat is een stevige overgang. Had in laguna lodge te Ngapali beach een leuk zwitsers stel ontmoet, met wie ik een tuktuk nam naar het vliegveld, omdat we hetzelfde vliegtuig hadden geboekt. Vanavond heb ik gezellig met ze gedineerd in een van de vele eetstalletjes in druk Chinatown, waar groente en vis ter plekke werd gegrild voor ons. Onderhand liepen er bedelende bedelaars en vlotte verkopers voorbij en schreeuwden de obers met luide stemmen allerlei aanwijzingen naar elkaar. De stoeltjes waren vrijwel allemaal gevuld met etende en drinkende Birmezen en soms met wat blanke toeristen. Het was een drukte van belang en flink hectisch. De drukkende benauwende hitte overviel me en zweetman is dus weer terug op aarde. Dit is de eerste keer dat ik het flink benauwd heb hier in Birma. Niet alleen de mannen, ook de Birmese vrouwen zie ik regelmatig op de betelnoot kauwen en er wordt op veel plekken flink gerocheld en gespuugd. Gisterenavond in het gehucht Ngapali beach, heb ik zo smakelijk gedineerd in 'Enjoy', waar de jonge Birmese eigenaar mij voortdurend aan het lachen maakte. Ik vond hem de geestigste man die ik had ontmoet in Birma. Wat een entertainer, met grappige grappen en theatrale gebaren, mijn avond was super geslaagd. Vooral toen hij opeens EET SMAKELIJK tegen me zei. Bleek dat hij wat nederlands had geleerd, omdat hij in de zomermaanden -als de business in zijn dorp te slow is- in Gent werkt in een restaurant. Overdag was ik met de fiets op bezoek gegaan bij een aantal galerieen met abstarcte en realistische schilderijen, het kon me niet zo bekoren. Het piepjonge, giechelende meisje wat bij een galerie/annex koffieshop werkte, kwam met haar engelse boekje aanlopen en wees met haar vinger de volgende zin aan, terwijl ze me verwachtingsvol aan keek: HOW IS YOUR FAMILY?
Het valt me op dat veel Birmezen in het bezit zijn van birmees-engelse boeken om engels te kunnen leren spreken.En 's middags had ik heerlijk op het bewolkte strand geluncht, terwijl de eigenaresse van het kraampje de hele tijd dat ik zat te eten, met de menu kaart de vliegen weg joeg.Veel jongens en mannen dragen een sarong hier -vaak een saai ruitjesmotief, nooit eens een vrolijk bloemetjes gebeuren of zo- , maar in Yangon zie ik weer meer mannen in jeans lopen. Morgen gaat het zwitserse stel ook met air asia naar Bangkok -heel toevallig- en delen we weer een taxi.

  • 31 Januari 2013 - 00:18

    H.J. De Ruiter:

    Weer genoten van je verslag, leuk dat je zoveel aardige mensen ontmoet, dat is ook makkelijker als je alleen reist. Ik kan me jouw angst heel goed voorstellen in dat kleine vliegtuigje. brrrrrrrr zou ook niets voor mij zijn, nog veel plezier, doeiiiii zoen

  • 31 Januari 2013 - 09:08

    BB:

    Dit is echt reizen! Volgens mij zitten alle ingredienten er in. Wat een avonturen. Kan zo in Kuifje. Ik zie al voor me hoe je je visitekaartjes in je zak stopt. Gelukkig is je voorgevoel niet zo goed ontwikkeld ;-). Heel dapper van je hoor dat je bent ingestapt! Ik zou het je niet nadoen. Nog even en dan zit je fijn op een Thais bountystrand. Hier niets dan storm en regen. Het houdt maar niet op. Veel liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olaf

Mijn naam is Olaf, ik ben 51 jaar, levensgenieter, positief ingesteld en heb een groot ego en een nog groter hart. Ik verdien de kost als (trainings)acteur en ben ZZP'er. Ik hou enorm van reizen, heb inmiddels ongeveer 80 landen bezocht. Ik verzamel stripboeken, heb er inmiddels bijna 6000. Ik heb geen relatie en woon alleen, in een leuk appartement met verrukkelijk dakterras in de gezellige Pijp in Amsterdam. En ben dol op mijn vrijheid! In april 2010 is bij mij een uiterst zeldzame vorm van asbestkanker ontdekt, mesothelioom van het buikvlies. In Nederland zijn pas twee mensen hieraan geopereerd - zij kunnen het niet navertellen. Ik ben in juni 2010 geopereerd in Gent door het team van dr Wim Ceelen, omdat daar meer expertise is. Het was een zeer zware operatie, waarbij ongeveer 1000 tumoren, 80 cm darm, vetschort en mijn blinde darm zijn verwijderd. Ook kreeg ik een hipec, een warme chemo spoeling, om de kans te verkleinen dat de kanker terug komt. De operatie duurde 12 uren, oeffff....Daarna volgde een heftig herstel met veel indringende emoties: onzekerheid, verdriet, angsten, mentale en fysieke pijn. Na de operatie heb ik in 2010 nog 4 chemo kuren gekregen met cisplatin in het AVLZ in Amsterdam. Inmiddels heb ik alweer 4 controle scans achter de rug en daar is nog geen kanker op te zien. Dus richt ik me steeds meer op het leven, werken en plannen maken, ipv op de dood, afscheid en intense emoties. Mijn vrienden, familie en collegas waren/zijn een enorme steun en hebben me een weldadig gevoel gegeven van een warm omhullend dekbed.........ik had het gevoel dat ik er niet alleen voor stond! En ik ben weer volop aan het reizen geslagen........... In deze blog hou ik jullie op de hoogte van mijn avonturen.

Actief sinds 24 Mei 2010
Verslag gelezen: 572
Totaal aantal bezoekers 213320

Voorgaande reizen:

04 Januari 2019 - 08 Januari 2019

Januari 2019 in Dubai en Abu Dhabi.

04 Januari 2018 - 04 Februari 2018

Solo reis in prachtig Colombia. Januari 2018.

03 Januari 2017 - 10 Februari 2017

In schitterend koloniaal Granada te Nicaragua

03 Januari 2015 - 02 Februari 2015

Solo rond reis in Nicaragua!

03 Januari 2015 - 26 Januari 2015

Januari 2015 in Panama

26 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Weense kunst en cultuurdagen

02 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Ecuador in januari 2014

14 Juli 2013 - 01 Augustus 2013

mijn reis in Jordanië, juli 2013

02 Januari 2013 - 08 Februari 2013

Op avontuur door Thailand en Myanmar

07 Augustus 2012 - 07 Augustus 2012

Een zomer op pad in Italie en San Marino, 2012

19 Juli 2012 - 02 Augustus 2012

Avonturen van Olaf en de Merkwaardige Mesothelioom

01 Januari 2011 - 17 Februari 2011

de heerlijke avonturen van olaf in thailand

Landen bezocht: