Paradijselijk genieten in hemels Ngapali Beach - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu Paradijselijk genieten in hemels Ngapali Beach - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu

Paradijselijk genieten in hemels Ngapali Beach

Door: olaf

Blijf op de hoogte en volg Olaf

29 Januari 2013 | Myanmar, Rangoon

Mijn toch al niet zo kleine ego heeft de afgelopen weken een flinke energy boost gekregen door de grote hoeveelheid complimenten die ik naar me toe geslingerd kreeg. Birmese opa's, oma's, jongeren en kids roepen me na: handsome, beautiful, pretty. Of vertellen me na een gesprek of gidstocht: you're friendly, polite. Als ik ze vertel dat ik 50 ben, lachen ze extravert bulderend luid, alsof ik de grootste grap heb verteld. Ze denken meestal dat ik rond de 32 ben en geloven me gewoon niet! Het is werkelijk hilarisch, ik weet niet wat me overkomt: voel me opeens een jonge God, die 2 decennia terug is gegaan in mijn prive leven. Ben 4 dagen geleden met een hobbeldebobbel bus opgehaald bij het Twande hotel in Bagan, waar hij speciaal voor me stopte, zodat ik niet naar het plaatselijke busstation hoefde te reizen. Tijdens de 9 uren durende reis zag ik elegant lopende jonge en oude vrouwen met hele takkenbossen en andere zware attributen en producten op hun hoofd voorbij flaneren, soepel bewogen ze zich voort alsof ze professionele modellen waren. Er wordt wel regelmatig, ook door vrouwen, vaak met rieten punthoeden op, met handarbeid gewerkt om de zeer slecht geasfalteerde wegen te verbeteren, want de regering heeft daar jarenlang geen fluit in geinvesteerd. Tijden de tocht werd ik soms zo enorm door elkaar geschud dat ik hele zinnen oversloeg in het boek dat ik aan het lezen was. Onderweg veel natte rijstvelden, landarbeiders met ossenkarren, varkens, kippen en honden, honden en nogmaals honden gezien. De honden zien er verwaarloosd uit en volgens mij is het enige plezier dat ze beleven met elkaar: ongeremde en mateloze sex,want ze zijn overal vertegenwoordigd en laten dat dominant horen, want ze schelblaffen keihard. De buschauffeur stopte een aantal keren zodat ik onderweg in kleine restaurantjes wat rijst, gebakken groente en omeletjes kon eten met een cola erbij, meestal voor de schamele prijs van1 of 2 euri. Erg grappig om telkens te zien dat er meteen een nerveuze en goed georganiseerde bedrijvigheid ontstaat bij de Birmezen van het restaurant, vervolgens alle passagiers massaal naar de wc gaan -meestal een piepklein houten hutje met een gat in de grond- en ze daarna aan kleine tafeltjes gaan zitten eten en als ze uitgegeten zijn, vervolgt de bus gestaag zijn schommel en wiegwiegel reispad. In de voormalige hoofdstad Pyai aangekomen,voorheen Probe, werd ik rond 22.30 uur opgehaald door een gemotoriseerde tuktuk. Het was inmiddels behoorlijk fris geworden toen ik incheckte in het lucky dragon hotel aan de Irrawaddy rivier. Het is een verzorgd en fris hotel, waar ik 2 nachten voor 45 amerikaanse dollar per nacht heb gezzzzzt.Heb de volgende middag bij een jonge Birmees van het hotel achterop de brommer wat bezienswaardigheden bezocht zoals de Pagode van de bebrilde Buddha. Dat was een apart en aantrekkelijk en verfrissend gezicht ,een Buddha met grote gouden bril.Wat had ik ernaar verlangd om weer in ongeremde vrijheid op een brommer te kunnen zitten, de wind suizend langs mijn oren en het landschap zoevend aan me voorbij zien schieten. De regering heeft het brommergebruik aan toeristen verboden in Bagan,omdat ze bang zijn dat ze een ongeluk krijgen. Daardoor rijden veel toeristen daar rond op een fiets, heb ik ook gedaan en dat was een groot relaxed genot. Vreemd genoeg mag het brommeren in andere plaatsen dus wel. Onderweg kregen we een lekke band in the middle of nowhere op een zandpad in het stille platteland, zodat we weer terug moesten wandelen naar de grote weg. Een passerende vriendelijke Birmees inviteerde me om bij hem achterop de brommer te springen en bracht me naar een hutje, waar 2 actieve jongens in rap tempo brommers repareerden. Even later kwam mijn driver daar ook aan en werd de brommerband meteen vervangen en konden we met nauwelijks oponthoud weer op pad, terwijl deze hotelboy maar sorry, sorry bleef roepen, alsof hij het kon helpen dat hij door een levensgrote spijker was gereden. Er staat in deze stad een zeer opvallende levensgrote, gekleurde Buddha gericht op de plaatselijke grote pagode, alsof hij erover waak: een uniek en bijzonder gezicht. Ik was helemaal niet van plan om naar Pyai te reizen, maar aangezien ik door de onveilige situatie i.v.m. met rellen tussen moslims en hindoes en diverse doden die daarbij zijn gevallen, niet naar het schitterende Mrauk-U kon reizen heb ik mijn reisroute aangepast en ben nu blij dat ik deze interessante stad heb bezocht. Hier heb ik uiteindelijk ook een Birmese jonge chauffeur gevonden, na wat zoeken, die me met een prive auto naar Ngapali beach heeft gebracht,voor 240 dollars. Was wel een behoorlijk bedrag, maar aangezien er alleen nachtbussen naar de kust rijden door de hoge bergen over een van de de allerslechtste wegen van Birma en ik dan ook niets van de omgeving zou zien en zeer waarschijnlijk geradbraakt aan zou komen, had ik dit bedrag er graag voor over. En wat was dat een slimme beslissing, want een slome schommel bus zou er zeker 3 uren langer over hebben gedaan! Nu kwamen we fijn met daglicht rond half 6 aan in het paradijseijke Ngapali beach, omdat de chauffeur trefzeker, doelgericht en alert voorzichtig reed, soms 10 km per uur en waar mogelijk sneller.Onderweg genoten van wat ze hier noemen het dry area: dode verdorde struiken, door grijsbruinstofzand aangetaste halfdode bomen en overal dat eewige stuifzand,wat mijnogen en neus binnendringt, ik voel het naar mijn hersenen gaan en voel me vies en aangetast. Het is een surrealistisch landschaps zicht. Meer naar de kust veranderde de omgeving in meer divers getinte kleuren groen. De chauffeur sprak nauwelijks engels en toen ik hem bij het afscheid vroeg: Can you change 50 dollar?, keek hij vreselijk teleurgesteld. Dus vroeg ik aan de hotelreceptioniste om het te wisselen in 20, 20 en 10, zodat de fooi van 10 dollar die ik hem wilde geven dus echt bij hem terecht kwam en niet werd ingepikt door zijn baas. Blijkbaar dacht hij dat hij geen fooi kreeg en gaf de 10 dollar met een verdrietige blik in zijn ogen aan mij terug. Toen ik hem vervolgens zei: No, this is for you!, klaarde zijn gezicht op als bij een donderslag bij heldere hemel, hij straalde opeens vol enthousiasme, kuste mijn hand en gilde uit: I'm happy, so happyyyyyyyy!! en met een zwierige sprong belandde hij in zijn auto om de 9 uren durende terugreis te aanvaarden,want de volgende ochtend moest hij weer naar Yangon rijden. Heb hier een bungalow aan het strand bij Laguna Lodge, hoor de golven ruisend ruisen en bonkig bonken vanuit mijn 50 dollar kostende kamer, met -hoera- warm water. Dit hotel is van Olivier,een energieke Duitser die met een Birmees is getrouwd en hier allerlei ondersteunde projecten heeft opgezet voor de locals,dus mijn geld komt goed terecht. Gisterenmiddag lekker liggen lezen en relaxen aan de Andamaanse zee op deze zonovergoten paradijselijke plek met palmbomen op fijnzacht lichtgekleurd zand. Maakte s avonds een strandwandeling en werd onderweg uitgenodigd door jonge Birmesen om bij hun te komen zitten.Bij een kampvuur speelde een van hen gitaar en zongen ze opgetogen Birmese liederen over al het moois wat Myanmar te bieden heeft en boden me drank en eten aan. Ik ben nog voorzichtiger geworen met drank en het plaatselijke eten. Heb al 4 keer flinke dartele diarree gekregen, van ijskoffie, avocado- en tomaten jus en vegetarische springrolls. Door mijn kanker operatie zijn mijn darmen en maag snel van slag en na die stevige spuitaanvallen voel ik me kwetsbaar, eenzaam en slap. Morgenmiddag vlieg ik met Air Madalay naar Yangon, waar ik al een hotel heb geboekt -wat flink zoeken was, want veel waren er al vol- en de dag daarna vertrek ik naar Bangkok. Heb een lief klein tropisch Thais eiland ontdekt wat nog niet zo toeristisch is,100 km onder Bangkok en wil daar gaan zenzenzenontspannen,mmmmmmmmmmm. Heb een zeer tevreden gevoel over mijn Birma reis en heb -op een na- alle plekken die op mijn verlanglijstje stonden kunnen bezichtigen. Vooral de indrukwekkende drijvende landbouwtuinen en beenroeiers van het zeer fotogenieke Inli meer, de oude tempels van Bagen en de extreem vriendelijke, geinteresseerde en hulpvaardige Bimezen hebben een onuitwisbare induk op me gemaakt.

  • 29 Januari 2013 - 08:26

    Susanne:

    Wat een prachtig verslag! Ik zie het helemaal voor me. Wat een mooie reis maak je.
    Het valt me wel op dat de hotels duur zijn. En die autorit! Dat is bijna een jaarsalaris. Maar wel een heel mooie rit lijkt me, en zo'n nachtbus lijkt me inderdaad vreselijk.
    Zijn de stranden in Birma net zo mooi als die in Thailand?
    Natuurlijk vinden ze je daar in Birma een jonge god! Dat ben je toch ook? Hier in Nederland zien de mensen dat niet omdat ze poep in hun ogen hebben. Maar door al het mediteren zijn al die Birmezen natuurlijk heel opmerkzaam geworden. Niets ontgaat ze.
    Het klinkt alsof je in Bagan in hetzelfde paradijselijke hotel bent geweest als ik. Het Bagan Thande hotel dacht ik. Met een hele mooie tuin waar je ook kunt eten, buiten bij de rivier onder hele grote oude bomen. Er staan een soort van bungalows in die tuin en er is een zwembad. Was dat hetzelfde? Ik ben heel benieuwd naar je foto's!

  • 30 Januari 2013 - 15:09

    Tom Wessels:

    Wat leuk om je reisverslagen te lezen temeer daar ik veel van de plekken waar je over schrijft me nog herinner, zoals Bagan en het Inli lake met de kunstzinnige werkplaatsen waar sigaren,parasols en prachtige zijden weefsels worden gemaakt.
    Intussen zitten wij al weer 1en 1/2 week op Bali en zijn we al bijna 2 weken van huis.
    De eerste 2 nachten in Kutabeach waar ik mijn zus en familie heb ontmoet en heerlijk hebben gegeten
    aan het strand, maar wat is dat Kuta veranderd touristisch en druk en lawaaierig geworden!!!
    'smiddags zijn we ineen surdeluxe taxi van het bedrijf van mijn neef naar Lovina in het noorden gereden Dat is eigenlijk maar 90 km maar je doet er over de smalle bergweg wel 3 uur over.
    Maar nu zitten we dan ook in een heerlijk huis direct aan het strand.
    Af en toe maken we een tripje naar het binenland de bergen in Prachtige jungle met watervallen en meren met tempel-eilanden Lovina is een kleindorp heel rustig met uitstekende restaurants.
    Enje komt er leuke mensen tegen.
    Olaf je Birmareis zit er weer p en ik ben blij dat het je zo goed bevallen is ien nu nog een weekje nagenieten en uitrusten in Thailand .Veel plezier daar nog groet Tom

  • 30 Januari 2013 - 15:09

    Tom Wessels:

    Wat leuk om je reisverslagen te lezen temeer daar ik veel van de plekken waar je over schrijft me nog herinner, zoals Bagan en het Inli lake met de kunstzinnige werkplaatsen waar sigaren,parasols en prachtige zijden weefsels worden gemaakt.
    Intussen zitten wij al weer 1en 1/2 week op Bali en zijn we al bijna 2 weken van huis.
    De eerste 2 nachten in Kutabeach waar ik mijn zus en familie heb ontmoet en heerlijk hebben gegeten
    aan het strand, maar wat is dat Kuta veranderd touristisch en druk en lawaaierig geworden!!!
    'smiddags zijn we ineen surdeluxe taxi van het bedrijf van mijn neef naar Lovina in het noorden gereden Dat is eigenlijk maar 90 km maar je doet er over de smalle bergweg wel 3 uur over.
    Maar nu zitten we dan ook in een heerlijk huis direct aan het strand.
    Af en toe maken we een tripje naar het binenland de bergen in Prachtige jungle met watervallen en meren met tempel-eilanden Lovina is een kleindorp heel rustig met uitstekende restaurants.
    Enje komt er leuke mensen tegen.
    Olaf je Birmareis zit er weer p en ik ben blij dat het je zo goed bevallen is ien nu nog een weekje nagenieten en uitrusten in Thailand .Veel plezier daar nog groet Tom

  • 30 Januari 2013 - 22:40

    Annelies:

    Mooi verhaal Olaf. Lijkt me een boeiende reis. Heel veel plezier verder nog. Liefs, Annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olaf

Mijn naam is Olaf, ik ben 51 jaar, levensgenieter, positief ingesteld en heb een groot ego en een nog groter hart. Ik verdien de kost als (trainings)acteur en ben ZZP'er. Ik hou enorm van reizen, heb inmiddels ongeveer 80 landen bezocht. Ik verzamel stripboeken, heb er inmiddels bijna 6000. Ik heb geen relatie en woon alleen, in een leuk appartement met verrukkelijk dakterras in de gezellige Pijp in Amsterdam. En ben dol op mijn vrijheid! In april 2010 is bij mij een uiterst zeldzame vorm van asbestkanker ontdekt, mesothelioom van het buikvlies. In Nederland zijn pas twee mensen hieraan geopereerd - zij kunnen het niet navertellen. Ik ben in juni 2010 geopereerd in Gent door het team van dr Wim Ceelen, omdat daar meer expertise is. Het was een zeer zware operatie, waarbij ongeveer 1000 tumoren, 80 cm darm, vetschort en mijn blinde darm zijn verwijderd. Ook kreeg ik een hipec, een warme chemo spoeling, om de kans te verkleinen dat de kanker terug komt. De operatie duurde 12 uren, oeffff....Daarna volgde een heftig herstel met veel indringende emoties: onzekerheid, verdriet, angsten, mentale en fysieke pijn. Na de operatie heb ik in 2010 nog 4 chemo kuren gekregen met cisplatin in het AVLZ in Amsterdam. Inmiddels heb ik alweer 4 controle scans achter de rug en daar is nog geen kanker op te zien. Dus richt ik me steeds meer op het leven, werken en plannen maken, ipv op de dood, afscheid en intense emoties. Mijn vrienden, familie en collegas waren/zijn een enorme steun en hebben me een weldadig gevoel gegeven van een warm omhullend dekbed.........ik had het gevoel dat ik er niet alleen voor stond! En ik ben weer volop aan het reizen geslagen........... In deze blog hou ik jullie op de hoogte van mijn avonturen.

Actief sinds 24 Mei 2010
Verslag gelezen: 680
Totaal aantal bezoekers 213318

Voorgaande reizen:

04 Januari 2019 - 08 Januari 2019

Januari 2019 in Dubai en Abu Dhabi.

04 Januari 2018 - 04 Februari 2018

Solo reis in prachtig Colombia. Januari 2018.

03 Januari 2017 - 10 Februari 2017

In schitterend koloniaal Granada te Nicaragua

03 Januari 2015 - 02 Februari 2015

Solo rond reis in Nicaragua!

03 Januari 2015 - 26 Januari 2015

Januari 2015 in Panama

26 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Weense kunst en cultuurdagen

02 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Ecuador in januari 2014

14 Juli 2013 - 01 Augustus 2013

mijn reis in Jordanië, juli 2013

02 Januari 2013 - 08 Februari 2013

Op avontuur door Thailand en Myanmar

07 Augustus 2012 - 07 Augustus 2012

Een zomer op pad in Italie en San Marino, 2012

19 Juli 2012 - 02 Augustus 2012

Avonturen van Olaf en de Merkwaardige Mesothelioom

01 Januari 2011 - 17 Februari 2011

de heerlijke avonturen van olaf in thailand

Landen bezocht: