Via de Irrawaddy naar Nyaung-U - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu Via de Irrawaddy naar Nyaung-U - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Olaf Rooij - WaarBenJij.nu

Via de Irrawaddy naar Nyaung-U

Door: OLAF

Blijf op de hoogte en volg Olaf

24 Januari 2013 | Myanmar, Rangoon

Na een relaxte bootreis van 11 uren over een van de 4 grote rivieren van Birma, de Irrawaddy, kwam ik aan in het dorpje Nyaung-U inmiddels alweer 3 dagen geleden.Die tocht was een verrukkelijke belevenis, want 's morgens om 7.00 uur vertrokken we onder een schitterende zonsopgang en 's avonds kwamen we aan met een prachtige zonsondergang. De boot was dit keer niet tot de nok toe gevuld met toeristen en er waren genoeg stoelen op de 2 buitendekken. Onderweg passeerden er diverse boten gevuld met allerlei vrachten, zoals teakhout, groenten en fruit.Aan de beide zijden van de rivier stonden soms bamboe hutjes en bootjes op het zand en leven er mensen van de rivier. Ze wassen zichzef en de was erin en vissen eruit.
Helaas moest ik dus toch naar de kleine vieze w.c op de boot, terwijl ik nog een imodium had genomen nota bene. Vond het zo vervelend dat een dikke, driftige drol mijn lichaam wilde verlaten om buiten te gaan spelen, terwijl de Birmezen daar bij en in de rivier aan het leven zijn! Een piepklein w.c- tje en de spuitslang stopte niet met spuiten zodat de w.c. heel nat werd...........en ik ook. Gelukkig was het zonnig en had ik een aantal gezellige toeristen ontmoet. Heb met een duitser lekker aan het bier gezeten en de dag vloog vliegensvlug om. Bij het haventje aangekomen werden we opgewacht door opdringerige verkopers -daar zijn er in Bagan erg veel van- en ze verkopen allemaal dezelfde spulletjes. Ansichtkaarten, t-shirts, beeldjes, sieraden en boeken van George Orwell, hij heeft hier gewoond. Hier nam ik een fietstaxi met 2 zitjes eri: een zitje waarin je naar achteren gericht zit en een zitje waarin je vooruit kijkt.Vreemd genoeg werd mijn reservering van het hotel door de receptionist ontkend en boden ze me een bunker kamer aan voor 50 dollar! Dit is de grote toeristiche trekpleister en ik vermoed dat ze mijn kamer al hadden vergeven. Het werd nog een heel gezoek om een kamer te vinden, want er zijn te weinig hotels en guesthouses hier, nu de toeristen zo massaal toestromen. En de regering geeft aan locals geen toestemming om meer hotels/guesthouses te bouwen, dus als dat niet snel veranderd, zal dit een groot probleem worden. Uiteindelijk vond ik een grote 3 persoonskamer in eenruim hotel met zwembad en mooi aangelegde tuin.Heb de afgelopen dagen dit dorp en oud en nieuw Bagan bezocht. Er zijn nog meer dan 2000 tempels, pagodes en ruines overgebleven van het grote eerste Birmese rijk. Veel koningen bouwden hier gepassioneerd in de 11-de,12-de en 13-de eeuw. Het schijnt dat er toen 500.000 mensen woonden hier en wel meer dan 80.000 tempels waren. De Birmezen wonen gewoon naast of nabij deze architectonische schatten van 1000 jaar geleden. Gisteren zat ik naast een oude tempel in een klein restaurant Birmees te dineren. Elke avond valt de electriciteit wel een keer uit en gaan de agregaten aan. Wat me hier het meeste tegen de borst stuit is de walgelijke milieu vervuiling. Overal plastic, iedereen smijt al het afval maar op de grond. Vreselijke smog, luchtvervuiling, uitlaatgassen. Mandalay en Bagan zijn plaatsen waar voortdurend zand en stof de scepter zwaaien. Ik moet nu de internet shop uit, want het is spookstad tijd: 22.30 uur, iedereen gaat zzzzzzzzz. Morgenmiddag neem ik de bus zuidwaarts naar KYAI.


  • 24 Januari 2013 - 19:22

    Ton Van Der Velden:

    Spannend. Geniet ervan. Zo benieuwd naar je foto's.

  • 24 Januari 2013 - 20:35

    BB:

    Dank voor je heerlijke details. Sommige zie ik iets te duidelijk op mijn netvlies....
    Ik mail je straks nog even. Veel liefs

  • 24 Januari 2013 - 22:08

    Susanne:

    Wat een avonturen! Ik heb dat 6 jaar geleden precies zo gedaan: met zonsopgang weg uit Mandalay en bij zonsopgang aankomen in Bagan, zo mooi! Ik vond het een prachtige plek. Ik had ook zo'n mooi hotel met een aangelegde tuin en een zwembad; het Bagan Thande hotel. Ik vond het daar heel fijn.
    Wel apart om te lezen hoe het toerisme in die paar jaar tijd zo'n hoge vlucht heeft genomen!
    x
    s
    PS kun je de stoelgang avonturen volgende keer laten voorafgaan door een waarschuwing? Dan kunnen fijngevoelige en fijnbesnaarde zieltjes, zoals ik en BB, dat overslaan.

  • 25 Januari 2013 - 00:59

    Hansje De Ruiter:

    Hoi Olaf, wat spannend weer allemaal., en wat jammer dat ze er daar ook zo'n rotzooitje van maken qua vervuilen. Maar ja bij ons heeft het ook lang geduurd voordat wij het een beetje gingen beseffen. Vanmiddag zat ik met Karen Pas te lunchen in Soest bij Proef (lunchroom) toen wij je vader zagen in de van Weedestraat. Hij zag ons niet. Olaf, nog veel reisgenot en tot horens maar weer, zoen Hans

  • 26 Januari 2013 - 15:05

    Esther G.:

    Dank voor je heerlijke verhalen lief! XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olaf

Mijn naam is Olaf, ik ben 51 jaar, levensgenieter, positief ingesteld en heb een groot ego en een nog groter hart. Ik verdien de kost als (trainings)acteur en ben ZZP'er. Ik hou enorm van reizen, heb inmiddels ongeveer 80 landen bezocht. Ik verzamel stripboeken, heb er inmiddels bijna 6000. Ik heb geen relatie en woon alleen, in een leuk appartement met verrukkelijk dakterras in de gezellige Pijp in Amsterdam. En ben dol op mijn vrijheid! In april 2010 is bij mij een uiterst zeldzame vorm van asbestkanker ontdekt, mesothelioom van het buikvlies. In Nederland zijn pas twee mensen hieraan geopereerd - zij kunnen het niet navertellen. Ik ben in juni 2010 geopereerd in Gent door het team van dr Wim Ceelen, omdat daar meer expertise is. Het was een zeer zware operatie, waarbij ongeveer 1000 tumoren, 80 cm darm, vetschort en mijn blinde darm zijn verwijderd. Ook kreeg ik een hipec, een warme chemo spoeling, om de kans te verkleinen dat de kanker terug komt. De operatie duurde 12 uren, oeffff....Daarna volgde een heftig herstel met veel indringende emoties: onzekerheid, verdriet, angsten, mentale en fysieke pijn. Na de operatie heb ik in 2010 nog 4 chemo kuren gekregen met cisplatin in het AVLZ in Amsterdam. Inmiddels heb ik alweer 4 controle scans achter de rug en daar is nog geen kanker op te zien. Dus richt ik me steeds meer op het leven, werken en plannen maken, ipv op de dood, afscheid en intense emoties. Mijn vrienden, familie en collegas waren/zijn een enorme steun en hebben me een weldadig gevoel gegeven van een warm omhullend dekbed.........ik had het gevoel dat ik er niet alleen voor stond! En ik ben weer volop aan het reizen geslagen........... In deze blog hou ik jullie op de hoogte van mijn avonturen.

Actief sinds 24 Mei 2010
Verslag gelezen: 502
Totaal aantal bezoekers 213526

Voorgaande reizen:

04 Januari 2019 - 08 Januari 2019

Januari 2019 in Dubai en Abu Dhabi.

04 Januari 2018 - 04 Februari 2018

Solo reis in prachtig Colombia. Januari 2018.

03 Januari 2017 - 10 Februari 2017

In schitterend koloniaal Granada te Nicaragua

03 Januari 2015 - 02 Februari 2015

Solo rond reis in Nicaragua!

03 Januari 2015 - 26 Januari 2015

Januari 2015 in Panama

26 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Weense kunst en cultuurdagen

02 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Ecuador in januari 2014

14 Juli 2013 - 01 Augustus 2013

mijn reis in Jordanië, juli 2013

02 Januari 2013 - 08 Februari 2013

Op avontuur door Thailand en Myanmar

07 Augustus 2012 - 07 Augustus 2012

Een zomer op pad in Italie en San Marino, 2012

19 Juli 2012 - 02 Augustus 2012

Avonturen van Olaf en de Merkwaardige Mesothelioom

01 Januari 2011 - 17 Februari 2011

de heerlijke avonturen van olaf in thailand

Landen bezocht: